Wiadomości logistyczne od TELS GLOBAL
Największe porty Europy zmniejszają obroty kontenerowe z wyjątkiem Hamburga
Całkowity obrót kontenerowy w czterech głównych portach skandynawskich - Antwerpia-Brugia, Rotterdam, Brema/Bremerhaven i Hamburg - był w pierwszych sześciu miesiącach o 4,6% niższy niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Import z UE do Rosji rozpoczął się przez Kazachstan i Turcję?
Po 24 dniu lutego 2022 r. przepływ ładunków z UE do Rosji zmniejszył się o ponad połowę. Jednocześnie istnieją dane wskazujące, że Kazachstan i Turcja stały się punktami przeładunkowymi dla europejskich ładunków w drodze do Rosji. Czy nowe schematy logistyczne rzeczywiście zrekompensowały utratę bezpośredniego handlu między Rosją, a UE?
Przewozy towarowe nadal rosną, ale razem z nimi również obawy o przyszłość
Od stycznia do czerwca przetransportowano w Polsce 289,3 mln ton ładunków - o 3,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Rosną zarobki w sektorze transportowo-logistycznym, ale spadają nastroje - wynika z raportu Głównego Urzędu Statystycznego na temat sytuacji społeczno-gospodarczej w Polsce w I półroczu 2022 r.
Światowy rynek linii lotniczych szybko się odradza
Globalny rynek lotniczych przewozów pasażerskich (mierzony w pasażerokilometrach, RPK) wzrósł w czerwcu 2022 r. o 76,2 % w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym - poinformowało w komunikacie prasowym Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych.
CTS zwraca uwagę na odwrócenie dynamiki globalnego rynku kontenerowego
Dane serwisu statystycznego Container Trade Statistics wskazują, że światowy rynek kontenerowy zwrócił się w kierunku pozytywnej dynamiki popytu - głównie dzięki wzrostowi ruchu kontenerowego w Azji.
Spada popyt na przewozy kontenerowe, rosną zyski przewoźników
Globalny rynek żeglugi kontenerowej spadł w drugim kwartale o 2,3% w porównaniu z drugim kwartałem 2021 roku. Niepewność geopolityczna i przyspieszająca inflacja, spowodowana wyższymi cenami energii, nadal ciążą na nastrojach konsumentów.
Kryzys gospodarczy może przerodzić się w globalną recesję w 2023 r.
Dyrektor zarządzający Międzynarodowego Funduszu Walutowego oświadczyła, że perspektywy dla światowej gospodarki "znacząco się pogorszyły" od kwietnia i, że nie może ona wykluczyć ewentualnej globalnej recesji w przyszłym roku.
Z powodu braków kadrowych w Europie są odwoływane loty
Lotniska w Europie odnotowały rekordową liczbę odwołanych lotów. Jako główną przyczynę problemów kadrowych przedsiębiorcy wskazują pandemię: dziesiątki tysięcy pracowników zostało zwolnionych podczas pandemii koronawirusa, zaś powstałe wakaty obecnie są zapełniane z trudem.
Firmy europejskie rozważają wycofanie się z Chin
Prawie co czwarta europejska firma działająca w Chinach myśli o wycofaniu swoich inwestycji z Chin i przekierowaniu ich do innych krajów - pisze Bloomberg powołując się na dane z ankiety przeprowadzonej przez Izbę Handlową Unii Europejskiej.
Stawki morskie dla kontraktów długoterminowych kontynuują rekordowe wzrosty
Pomimo znacznego spadku kontenerowych stawek spotowych (według indeksu Drewry są one już poniżej poziomu z ubiegłego roku), stawki frachtowe dla kontraktów długoterminowych na kontenery morskie biją rekordy od czterech kolejnych miesięcy i według analityków Xeneta wzrosły w czerwcu o 10% w porównaniu z majem.
Majowe tąpnięcie w polskim przemyśle nie było przypadkiem. Czerwiec był jeszcze gorszy!
Wskaźnik PMI dla polskiego przemysłu zanotował kolejny wyraźny spadek w czerwcu, do 44,4 pkt. Tak źle nie było od pierwszych miesięcy pandemii.
Strajki na całym świecie pogłębiają kryzys w łańcuchu dostaw
Jeśli pracodawcy i związki zawodowe na kilku kontynentach nie dojdą szybko do porozumienia, fala strajków może pogłębić kryzys w łańcuchu dostaw.
Morskie stawki spotowe z Azji są niższe niż w ubiegłym roku
Zgodnie z aktualnymi danymi indeksu spotowgo Drewry, stawki frachtu kontenerowego z Azji do kluczowych rynków konsumenckich w Europie i Ameryce Północnej nadal spadają i są już na poziomie niższym niż w ubiegłym roku.
Globalny popyt na przewozy kontenerowe spowolniony, ale stawki rosną
Serwis statystyczny Container Trade Statistics (CTS) szacuje globalny popyt na przewozy kontenerowe w kwietniu 2022 r. na 14,3 mln TEU, co oznacza spadek o 4% w stosunku do kwietnia 2021 r. i zaledwie 1,5% powyżej kwietniowego „przedpamdemiowego” poziomu w 2019 r.
Stały spadek na rynku przewozów lotniczych
Najnowsze dane opublikowane przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) wskazują, że zapotrzebowanie na przewozy lotnicze w kwietniu spadło o 11,2% w porównaniu z kwietniem 2021 r., a ruch międzynarodowy był o 10,6% niższy niż rok wcześniej.
Zaktualizowane prognozy są coraz bardziej pesymistyczne
Prognozy dotyczące światowego wzrostu gospodarczego w 2022 r. nadal się pogarszają. Instytut Finansów Międzynarodowych (IIF, Waszyngton) przewiduje obecnie, że światowy PKB wzrośnie w tym roku zaledwie o 2,3%.
Wskaźnik stawek morskich z Szanghaju do Europy: -28% w ciągu dwóch miesięcy
Wartość indeksu spotowego Drewry WCI dla tras z Szanghaju do portów północnoeuropejskich w 18 tygodniu kalendarzowym bieżącego roku przekroczyła psychologiczną granicę 10 000 USD za kontener 40-stopowy i nadal spada.
Tranzyt z Chin do UE kieruje się na południowe trasy
Turcja, Kazachstan, Gruzja i Azerbejdżan podpisały deklarację w sprawie Centralnego Korytarza Transkaspijskiego Wschód-Zachód.
Dwa największe europejskie porty zmniejszyły obroty kontenerowe
Obroty kontenerowe Rotterdamu – największego portu kontenerowego w Europie, przez który przemieszcza się około jedna trzecia wszystkich kontenerów przeładowywanych przez huby północnoeuropejskie – spadły w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku o 1,4% do 3,6 mln TEU.
Taryfy za przewozy drogowe w Europie w ciągu roku prawie się podwoiły
Taryfy za przewozy drogowe w Europie rosną z roku na rok, ich spadek jest mało prawdopodobny, główne czynniki powodujące ich wzrost pozostaną z nami na długo.