Wiadomości logistyczne od TELS GLOBAL
Firmy europejskie rozważają wycofanie się z Chin
Prawie co czwarta europejska firma działająca w Chinach myśli o wycofaniu swoich inwestycji z Chin i przekierowaniu ich do innych krajów - pisze Bloomberg powołując się na dane z ankiety przeprowadzonej przez Izbę Handlową Unii Europejskiej.
Stawki morskie dla kontraktów długoterminowych kontynuują rekordowe wzrosty
Pomimo znacznego spadku kontenerowych stawek spotowych (według indeksu Drewry są one już poniżej poziomu z ubiegłego roku), stawki frachtowe dla kontraktów długoterminowych na kontenery morskie biją rekordy od czterech kolejnych miesięcy i według analityków Xeneta wzrosły w czerwcu o 10% w porównaniu z majem.
Majowe tąpnięcie w polskim przemyśle nie było przypadkiem. Czerwiec był jeszcze gorszy!
Wskaźnik PMI dla polskiego przemysłu zanotował kolejny wyraźny spadek w czerwcu, do 44,4 pkt. Tak źle nie było od pierwszych miesięcy pandemii.
Strajki na całym świecie pogłębiają kryzys w łańcuchu dostaw
Jeśli pracodawcy i związki zawodowe na kilku kontynentach nie dojdą szybko do porozumienia, fala strajków może pogłębić kryzys w łańcuchu dostaw.
Morskie stawki spotowe z Azji są niższe niż w ubiegłym roku
Zgodnie z aktualnymi danymi indeksu spotowgo Drewry, stawki frachtu kontenerowego z Azji do kluczowych rynków konsumenckich w Europie i Ameryce Północnej nadal spadają i są już na poziomie niższym niż w ubiegłym roku.
Globalny popyt na przewozy kontenerowe spowolniony, ale stawki rosną
Serwis statystyczny Container Trade Statistics (CTS) szacuje globalny popyt na przewozy kontenerowe w kwietniu 2022 r. na 14,3 mln TEU, co oznacza spadek o 4% w stosunku do kwietnia 2021 r. i zaledwie 1,5% powyżej kwietniowego „przedpamdemiowego” poziomu w 2019 r.
Stały spadek na rynku przewozów lotniczych
Najnowsze dane opublikowane przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) wskazują, że zapotrzebowanie na przewozy lotnicze w kwietniu spadło o 11,2% w porównaniu z kwietniem 2021 r., a ruch międzynarodowy był o 10,6% niższy niż rok wcześniej.
Zaktualizowane prognozy są coraz bardziej pesymistyczne
Prognozy dotyczące światowego wzrostu gospodarczego w 2022 r. nadal się pogarszają. Instytut Finansów Międzynarodowych (IIF, Waszyngton) przewiduje obecnie, że światowy PKB wzrośnie w tym roku zaledwie o 2,3%.
Wskaźnik stawek morskich z Szanghaju do Europy: -28% w ciągu dwóch miesięcy
Wartość indeksu spotowego Drewry WCI dla tras z Szanghaju do portów północnoeuropejskich w 18 tygodniu kalendarzowym bieżącego roku przekroczyła psychologiczną granicę 10 000 USD za kontener 40-stopowy i nadal spada.
Tranzyt z Chin do UE kieruje się na południowe trasy
Turcja, Kazachstan, Gruzja i Azerbejdżan podpisały deklarację w sprawie Centralnego Korytarza Transkaspijskiego Wschód-Zachód.
Dwa największe europejskie porty zmniejszyły obroty kontenerowe
Obroty kontenerowe Rotterdamu – największego portu kontenerowego w Europie, przez który przemieszcza się około jedna trzecia wszystkich kontenerów przeładowywanych przez huby północnoeuropejskie – spadły w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku o 1,4% do 3,6 mln TEU.
Taryfy za przewozy drogowe w Europie w ciągu roku prawie się podwoiły
Taryfy za przewozy drogowe w Europie rosną z roku na rok, ich spadek jest mało prawdopodobny, główne czynniki powodujące ich wzrost pozostaną z nami na długo.
Ładunki z Chin do Europy i Rosji są redystrybuowane według rodzajów transportu
W związku z nałożonymi sankcjami i początkiem restrukturyzacji łańcuchów dostaw uczestnicy rynku zaczęli mówić o trudnościach w wysyłaniu towarów koleją z Chin w tranzycie przez Rosję.
Ceny paliw osiągnęły poziom, przy którym „nie da się pracować”
Ceny oleju napędowego rosną w związku z obawami związanymi z globalnym kryzysem gospodarczym wywołanym konfliktem militarnym między Rosją, a Ukrainą.
Terminy dostaw towarów do portów Europy stale się wydłużają
Firma FourKites, która bada opóźnienia w łańcuchu dostaw, obliczyła, że czas dostawy towarów do europejskich portów wzrósł o 25% w porównaniu z danymi z 17 lutego.
Stawki frachtowe: aktualna sytuacja i prognozy
Stawki za przewóz ładunków wszystkimi rodzajami transportu są niestabilne, w większości rosną. O aktualnym stanie rynku, przyczynach wzrostu stawek i prognozach na najbliższą przyszłość można się zapoznać czytając skonsolidowane informacje eksperckie.
Cofnięcie dotacji nie wpłynie na transport kolejowy kontenerów z Chin
Chińska gazeta Global Times (Huanqiu shibao) opublikowała wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczestników rynku kolejowych przewozów kontenerowych na temat możliwego zniesienia rządowych dotacji na przewozy eksportowe.
Kolej plus morze – stabilny trend alternatywnego transportu ładunków
W obliczu poważnych problemów na transoceanicznym rynku przewozów morskich (wzrosły koszty i czas dostawy, a ich dokładne prognozowanie stało się niemożliwe) rozwija się rynek przewozów multimodalnych w połączeniu z koleją i „morzem krótkim”. Wzrasta przepływ towarów z Chin do Europy przez porty Morza Bałtyckiego.
Jak ocenić, że dana spółka jest wiarygodnym partnerem biznesowym
Według tego rankingu TELS Polska (oddział międzynarodowej Grupy TELS) w 2021 roku uplasowała się na 94 miejscu z 4733 uczestników.
Logistyka w segmencie automotive, okres pandemii
W 2019 roku odbył się wywiad z szefem projektu Automotive TELS, w którym zastanawialiśmy się nad pytaniami: czym jest rynek transportowy dla motoryzacji, kto może być podwykonawcą logistycznym na tym rynku i w jaki sposób dostać się do tej puli? Dziś kontynuujemy rozmowę i zastanawiamy się, jak zmienił się rynek logistyczny w segmencie transportu dla producentów samochodów w ciągu ostatnich dwóch lat i w jaki sposób mogą się w tym segmencie rozwijać operatorzy logistyczni.