Wiadomości TELS

Kurczący się popyt i załamujące się stawki: zagrożenia dla rynku żeglugi kontenerowej
Maersk umieścił załamanie się rynku żeglugi kontenerowej na szczycie listy zagrożeń, z którymi branża będzie musiała się zmierzyć w 2023 roku.

"Anomalie" handlowe obnażają nieskuteczność sankcji wobec Rosji
Brytyjska firma badawcza Euromonitor International wykryła "anomalie" handlowe w krajach WNP, które mogą wskazywać na prawdopodobny reeksport niektórych europejskich towarów do Rosji.

Stawki za czasowy czarter kontenerowców spadły o 8% w styczniu
Stawki za czasowy czarter kontenerowców spadały przez 11 kolejnych miesięcy, ale jak dotąd pozostają średnio o 60% powyżej poziomów z końca „przedpandemicznego” roku 2019 r.

Obroty cargo żeglugi powietrznej spadły o 8% w 2022 r. i spadną w przyszłym roku
Według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), globalne podróże lotnicze wzrosły w ubiegłym roku o 64,4% w porównaniu z rokiem 2021 (w pasażerokilometrach, RPK).

Globalny rynek przewozów kontenerowych kurczy się o prawie 4%
Według danych serwisu statystycznego Container Trade Statistics globalny rynek żeglugi kontenerowej spadł w ubiegłym roku o 3,9% (do 173,7 mln TEU), tym nie mniej pozostaje o 2% powyżej poziomu "sprzed kryzysu" 2019 roku.

MFW koryguje prognozy dla gospodarki światowej
Międzynarodowy Fundusz Walutowy poprawił swoją prognozę wzrostu globalnego PKB w 2023 roku o 0,2 punktu procentowego do 2,9% (w 2022 roku wzrost wyniósł 3,4%).

Embargo na rosyjskie produkty naftowe stwarza ryzyko dla europejskich kierowców ciężarówek
Embargo na dostawy morskie rosyjskich produktów naftowych do UE (od 5 lutego) stwarza zagrożenia dla większości europejskich kierowców ciężarówek i dla 40% zmotoryzowanych, z powodu możliwych niedoborów i wyższych cen oleju napędowego - oceniają analitycy The New York Times.

Ruch Nowego Jedwabnego Szlaku do oraz z Europy zmniejszył się o 38%
Spadek ilości ładunków jest wynikiem światowego kryzysu energetycznego i produkcyjnego, oraz wewnętrznych ograniczeń w Chinach spowodowanych wzrostem liczby przypadków COVID-19.

Koszty frachtu lotniczego w styczniu spadły o 15% rok do roku
Według Xeneta stawki frachtu lotniczego w połowie stycznia br. były średnio o 15% niższe, niż na początku roku ubiegłego, jednak nadal utrzymują się znacznie powyżej poziomów sprzed kryzysu 2019 r.

Popyt konsumentów zmienia się globalnie, przewoźnicy odwołują rejsy
Wzrost liczby odwołanych rejsów na stronach usług kontenerowych wskazuje na niepokojący trend w popycie konsumenckim - ostrzegają analitycy.

Tureccy operatorzy feederowi zaczynają wieść prym na Morzu Czarnym
Tureccy operatorzy feederowi zdobywają udział w rynku żeglugi kontenerowej na Morzu Czarnym, równoważąc spadek aktywności większości głównych operatorów.

Bezpieczeństwo biznesowe klientów TELS GLOBAL jest pod należytą ochroną
W grudniu 2022 roku TELS GLOBAL otrzymała certyfikat ISO 28000, potwierdzając wysoki poziom bezpieczeństwa w organizacji łańcucha dostaw.

Transport wokół Afryki staje się tańszy niż przez Kanał Sueski
Według obliczeń Alphaliner, koszty bunkrowania dla rejsu non-stop Rotterdam-Singapur wokół południowego krańca Afryki wynoszą od 390 000 do 440 000 dolarów, podczas gdy przejście przez Kanał Sueski kosztuje około miliona dolarów dla statku klasy Megamax.

Prognoza światowego PKB ponownie obniżona, ale UE spodziewa się poprawy
Bank Światowy zrewidował swoją prognozę globalnego wzrostu do 1,7% w 2023 r. i 2,7% w 2024 r. zamiast 3% dla obu lat w poprzedniej wersji.

Straty przewoźników lotniczych spadną, podobnie jak wolumeny przewozów
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) przewiduje, że w 2022 roku przychody z ruchu pasażerskiego osiągną 438 mld dolarów, a w 2023 roku przekroczą 520 mld dolarów.

Średnio mniej niż pół roku – na taki okres są zawierane nowe długoterminowe kontrakty morskie
Średni czas trwania nowych umów spada od połowy 2022 r. W szczytowym momencie, w drugim kwartale roku, średni czas trwania nowych umów wynosił 12 miesięcy, w czwartym kwartale wartość ta spadła już do 5,5 miesiąca.

Dostawa ładunków korytarzem transkaspijskim jest o jedną trzecią droższa, od trasy przez Rosję
Korytarz transkaspijski, przebiegający przez Chiny, Kazachstan, obszar Morza Kaspijskiego, Azerbejdżan, Gruzję i dalej do Turcji i Europy, stał się jednym z alternatywnych szlaków logistycznych dla towarów z Azji do Europy, na który operatorzy starają się przekierować wolumeny tranzytu kolejowego z trasy "północnej" przez Rosję i Białoruś.

Najwięksi operatorzy morscy nabywają własną flotę powietrzną
Od 2021 r. szereg dużych firm logistycznych specjalizujących się w przewozach morskich i lądowych aktywnie wchodzi w segment lotnictwa towarowego.

Podaż kontenerowców będzie zbyt duża jak na "niski sezon"
Duńska firma analityczna Sea-Intelligence szacuje, że podaż usług przewozowych na kluczowych azjatyckich trasach eksportu kontenerów na zachodnie rynki konsumenckie w sezonie Chińskiego Nowego Roku w 2023 roku przekroczy poziom z 2021 r., który charakteryzował się rekordowo wysokim popytem na przewóz ładunków.

Importerzy szukają dostawców "bliżej domu" tak samo jak i producenci
Według najnowszego badania Reutersa „A generational shift in sourcing” ostatnie zakłócenia w łańcuchu dostaw doprowadziły do globalnej tendencji do zaopatrywania się i przenoszenia produkcji "bliżej domu".