Wiadomości logistyczne od TELS GLOBAL
Problemy geopolityczne nie przeszkodziły przewoźnikom morskim w zwiększaniu zysków
Zyski netto wiodących firm żeglugowych w 2024 roku przekroczyły już roczne wyniki zarówno z 2020, jak i 2023 roku, ustępując jedynie pandemicznym latom 2021–2022.
Niemieckie firmy na rynku chińskim: nastroje spadły, ale nie chcemy odchodzić
Nastroje biznesowe wśród niemieckich firm w Chinach są najniższe w historii. Jednocześnie 92% niemieckich firm planuje utrzymać swoją działalność w wartej 19 trylionów dolarów chińskiej gospodarce.
Tranzyt kolejowy z Chin do Europy przez Federację Rosyjską wzrósł o 85%
Znaczący wzrost kolejowego ruchu tranzytowego na trasie Chiny–Europa–Chiny rozpoczął się na tle napięć militarnych na Bliskim Wschodzie.
Stawki transportu drogowego pozostają wysokie wraz ze wzrostem kosztów
Jak wynika z najnowszego raportu Transport Intelligence (TI), europejskie stawki frachtu drogowego pozostały w trzecim kwartale 2024 roku stosunkowo stabilne. Oczekuje się jednak, że utrzymująca się presja inflacyjna i rosnące koszty strukturalne doprowadzą do podwyżek stawek w nadchodzących miesiącach.
W listopadzie aktywność produkcyjna w Europie nadal spadała
Spadek dotknął wszystkie trzy wiodące kraje strefy euro – Niemcy, Francję i Włochy. Liczba nowych zamówień spada w przyspieszonym tempie.
Coraz więcej firm transportowych w Europie ogłasza upadłość
Europejskie Stowarzyszenie Spedytorów Międzynarodowych (ELVIS) AG przeanalizowało sytuację w branży spedycyjnej w drugiej połowie roku i odnotowało sytuację krytyczną. Firmy mają trudności z pokryciem własnych kosztów, co doprowadziło do zmniejszenia floty pojazdów.
Czy Europie grozi nowy kryzys gazowy?
Bloomberg wyjaśnia, że tempo wzrostu cen gazu jest znacznie niższe niż obserwowane w 2022 roku, ale wciąż są na tyle wysokie, że stwarzają groźbę pogłębienia się kryzysu inflacyjnego i zwiększenia presji na produkcję.
UE finansuje poprawę bezpieczeństwa parkingów ciężarówek
Kierowcy w UE borykają się obecnie ze znacznym brakiem bezpiecznych miejsc parkingowych, często korzystając ze słabo wyposażonych lub niebezpiecznych miejsc odpoczynku.
Transport kombinowany w Europie otrzymuje wsparcie rządowe
Z niedawnej ankiety przeprowadzonej przez Międzynarodową Unię Transportu Szynowo-Drogowego (UIRR) wśród jej firm członkowskich wynika, że wskaźniki w transporcie mieszanym (kombinowanym) spadły w trzecim kwartale 2024 roku o 0,79% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Chiny zwiększają kontrolę eksportu towarów podwójnego zastosowania
Od 1 grudnia 2024 roku w Chinach wejdą w życie nowe przepisy, zgodnie z którymi eksport towarów podwójnego zastosowania będzie wymagał uzyskania specjalnej licencji Ministerstwa Handlu Chińskiej Republiki Ludowej.
Porty w Europie ogłosiły podwyżki ceł
Zarząd portu w Rotterdamie ogłosił ogólną podwyżkę ceł dla portów morskich i śródlądowych o 6% w 2025 roku. Następnie cła wzrosną o kolejne 3,5% w 2026 roku i 2,5% w 2027 roku.
CMA CGM przywraca statki na szlaki przez Morze Czerwone
CMA CGM to jedyny globalny przewoźnik, którego statki nadal pływają po Morzu Czerwonym. Od kwietnia operator przywrócił na trasę statki na trasie łączącej Azję z portami Morza Śródziemnego i Adriatyku.
Globalny popyt na transport lotniczy towarów rośnie od 14 miesięcy z rzędu
Obroty towarowe światowego lotnictwa cywilnego we wrześniu 2024 roku wzrosły o 9,4% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, na międzynarodowych trasach lotniczych obroty cargo wzrosły o 10,5%.
Obrót kontenerowy portów europejskich nadal jest poniżej „wolumenów przedwojennych”
Obroty największego europejskiego portu kontenerowego w Rotterdamie w każdym kwartale tego roku konsekwentnie przekraczają ubiegłoroczny wskaźnik o około 0,1 mln TEU, ale utrzymują się poniżej roku 2022 i znacznie poniżej roku 2021.
Taryfy za fracht drogowy w Europie pozostały w trzecim kwartale na stabilnym poziomie
Stawki spot spadły nieznacznie ze względu na słaby popyt, a presja kosztowa utrzymała stawki kontraktowe na poprzednim poziomie.
W trzecim kwartale wzrost w strefie euro był wyższy niż oczekiwano, ale perspektywy pozostają słabe
Produkt krajowy brutto w 20 krajach strefy euro wzrósł w trzecim kwartale o 0,4% w porównaniu z poprzednimi trzema miesiącami.
Chiny wstrzymują inwestycje w krajach UE, które poparły cła na samochody elektryczne
Chiny zażądały, aby ich producenci samochodów zaprzestali dokonywania dużych inwestycji w krajach europejskich, które poparły nowe cła na pojazdy elektryczne produkowane w Chinach, podaje Reuters, powołując się na swoje źródła.
W październiku aktywność biznesowa w strefie euro nadal spadała
Wstępny złożony indeks menedżerów zakupów PMI opracowany przez S&P Global dla strefy euro wzrósł w październiku do 49,7 z 49,6 we wrześniu, ale drugi miesiąc z rzędu pozostał poniżej poziomu 50, który oddziela wzrost od spadku.
MFW: światowy wzrost gospodarczy będzie stabilny przez najbliższe dwa lata
W swoim październikowym raporcie „World Economic Outlook” Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) oczekuje, że światowy wzrost gospodarczy w latach 2024 i 2025 wyniesie 3,2%. W 2025 roku to o jedną dziesiątą punktu procentowego mniej niż prognoza z lipca.
Trasa wokół Afryki wymaga o 13% więcej statków
Sojusz Gemini musi puścić około 340 statków w porównaniu z 300 statkami, które wystarczyłyby do obsługi tras przez Morze Czerwone.