Globalny wzrost floty kontenerowej ustanawia rekordy

W ubiegłym miesiącu ustanowiono nowy rekord w zakresie wzrostu globalnej floty kontenerowców, według Linerlytica w czerwcu łącznie dostarczono prawie 280 000 TEU nowej pojemności.

W pierwszej połowie roku analityk szacuje wzrost floty o 148 statków o łącznej pojemności 975 000 TEU. W drugiej połowie roku, biorąc pod uwagę przesunięcie niektórych planowanych dostaw, prognozowany jest wzrost o 20% - ponad 1,2 mln TEU. Tym samym, według wyliczeń Linerlytica, w tym roku do światowej floty kontenerowej dołączy nowy tonaż o łącznej pojemności ok. 2,2 mln TEU. Poprzedni rekord wynoszący 1,7 mln TEU został ustanowiony w 2015 roku.

Według Drewry, w latach 2021-2022 armatorzy złożyli zamówienia na budowę kontenerowców o pojemności około 7,2 miliona TEU – to więcej niż za poprzednie sześć lat łącznie.

Drewry przyznaje, że przewoźnicy podejmują pewne środki w celu ograniczenia podaży przepustowości, takie jak spowalnianie statków, opóźnianie dostaw nowych statków i odwoływanie rejsów. Analitycy Drewry ostrzegają jednak, że środki te najwyraźniej nie wystarczą, aby zapobiec długiemu i bolesnemu okresowi nadpodaży co najmniej do 2026 roku.

Problem polega na tym, że przewoźnicy i armatorzy nie są gotowi do pozbycia się starych statków w wystarczających ilościach. Według Linerlytica w pierwszej połowie roku spisano na straty zaledwie 47 statków o łącznej pojemności 85 000 TEU.