Indeks zapotrzebowania dla transportu drogowego z Polski do Niemiec spadł o połowę

W pierwszym kwartale 2023 roku liczba kilometrów przejechanych przez samochody ciężarowe o masie całkowitej 7,5 tony, lub większej, na płatnych drogach w Niemczech wyniosła około 10,126 mld. Było to o 3,2% mniej niż w styczniu-marcu poprzedniego roku.

Niemieckie ciężarówki zmniejszyły swoje przebiegi o 3,5%, a polskie samochody o 1,5% (przebieg polskich ciężarówek wynosi 1,964 mld km, co stanowi udział 19% wszystkich ciężarówek na niemieckiej sieci płatnych dróg).

Samochody ciężarowe z Litwy odnotowały wzrost przebiegu na niemieckich drogach o 5,1% (342,6 mln przejechanych kilometrów). Udział litewskich ciężarówek w całkowitym przebiegu samochodów ciężarowych na niemieckich drogach w okresie od stycznia do marca wyniósł 3,2%.

Bardziej wyraźny spadek widoczny jest w marcu. Niemieckie przebiegi samochodów ciężarowych spadły w tym miesiącu o 4,7% rok do roku, a polskich o 2,9%.

Słabnący popyt na transport widać nie tylko w statystykach opłat drogowych, ale także w indeksie popytu z giełdy Trans.eu, która reprezentuje rynek spotowy dla transportu drogowego. Na trasie z Polski do Niemiec mediana indeksu popytu za pierwsze trzy miesiące 2023 roku wyniosła zaledwie 47 punktów. Dla porównania, w analogicznym okresie ubiegłego roku indeks ten był na poziomie 101 punktów.

Źródło: trans.info