Maersk prognozuje skurczenie się rynku żeglugi kontenerowej o 2-4% w 2022 r.

W swoim raporcie dotyczącym III kwartału bieżącego roku Maersk stwierdza spowolnienie popytu na rynku żeglugi kontenerowej. Wysoka inflacja i niższa aktywność biznesowa przyczyniły się do spadku importu z Azji do Europy o 6,0% w ostatnim kwartale w porównaniu z tym samym okresem w 2021 roku.

Na dynamikę handlu na osi Północ-Południe zauważalnie wpłynęło przyspieszenie inflacji, choć wolumeny w ostatnim kwartale wzrosły (+1,5%).

Szacuje się, że w okresie od lipca do września 2022 r. północnoamerykański import kontenerowy z Azji spadł o 7,5% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym.

Według danych Container Trade Statistics obroty światowego rynku żeglugi kontenerowej spadły we wrześniu poniżej poziomu sprzed kryzysu.

Według zaktualizowanych danych CTS, we wrześniu 2022 roku globalny rynek żeglugi kontenerowej wynosił 13,5 mln TEU. To o 9% mniej niż rok wcześniej i o prawie 2% mniej niż we wrześniu przedpandemicznego 2019 roku. Średnio wolumen rynku w III kwartale spadł o 4% w ujęciu rok do roku, ale pozostaje o 1% wyższy niż w 2019 roku.

Maersk prognozuje na cały bieżący rok spadek globalnego rynku żeglugi kontenerowej o 2-4%.