Morskie stawki spotowe z Azji są niższe niż w ubiegłym roku

Zgodnie z aktualnymi danymi indeksu spotowgo Drewry, stawki frachtu kontenerowego z Azji do kluczowych rynków konsumenckich w Europie i Ameryce Północnej nadal spadają i są już na poziomie niższym niż w ubiegłym roku.

Stawki za przewóz kontenerów z Chin do europejskich portów śródziemnomorskich są obecnie o 2,3% niższe niż w ubiegłym roku (trasa orientacyjna Szanghaj-Genua). Spadek na trasach do portów Europy Północnej wynosi 19,8% (orientacyjna trasa Szanghaj - Rotterdam).

Na uwagę zasługuje fakt, że w chwili obecnej (25 tydzień kalendarzowy) koszt wysyłki 40-stopowego kontenera do portów śródziemnomorskich przewyższa stawki na trasach do portów Morza Północnego o około 1500 USD. Chociaż tradycyjnie stawki do portów północnoeuropejskich zawsze były wyższe, to właśnie tutaj znajdują się największe europejskie porty kontenerowe - centra przeładunkowe.