Kontynuujemy publikację wyników audytu marketingowego branży logistycznej w nowych warunkach.
Dział analityki i badań marketingowych Grupy Kapitałowej TELS zbadał, przeanalizował i przedstawił w swoim raporcie takie zagadnienia, jak: ocena potencjału różnych sektorów rynku, zachowanie branż w sytuacjach kryzysowych, prognozy rozwoju oraz potencjał rynku TSL dla różnych rodzajów transportu i kierunków transportu.
W pierwszym artykule - „Logistyka 2020-2021: życie po pandemii” opublikowanym w listopadzie, zostały zaprezentowane dane jednej z części tego raportu: trendy rynkowe, które ukształtowały się i umocniły w wyniku pandemii i które będą kształtować przyszłość logistyki transportu. W niniejszym artykule poruszony zostanie temat potencjału różnych sektorów rynku i ich zachowania w sytuacjach kryzysowych, analogicznych do pandemii COVID-19.
Atrakcyjność branż podczas pandemii
Tegoroczna pandemia koronawirusa pokazała różne reakcje branży na tego typu okoliczności. W niektórych branżach spadek popytu na międzynarodowe usługi logistyczne w szczytowym okresie kryzysu sięgnął 40-50% (materiały budowlane, metalurgia), ale są branże, w których nastąpił wzrost o 20-30% (napoje, soki, wody; FMCG -produkty pierwszej potrzeby).
Jednocześnie tymczasowe pogorszenie się sytuacji w niektórych branżach nie oznacza, że branża ta staje się mało obiecująca dla dostawcy usług logistycznych. Czasami potencjał branży (wielkość popytu na usługi logistyczne) pozwala na pozostanie branży obiecującej nawet przy chwilowej redukcji.
Na przykład branże inżynierii mechanicznej, przemysłu chemicznego, materiałów budowlanych wykazały silny spadek w okresie pandemii, ale ich potencjał pozwala pozostać na liście branż o dużym zapotrzebowaniu na usługi logistyczne. W przeciwieństwie do farmaceutyków i obróbki drewna, gdzie zapotrzebowanie na dostawy w czasie pandemii wzrosło, jednak potencjał rynku nadal pozostaje niski.
Na podstawie zachowań branż w dobie kryzysu, biorąc pod uwagę ich potencjał, można określić TOP branże o największej atrakcyjności dla dostawców usług logistycznych, są to: napoje, soki, wody; FMCG-produkty pierwszej potrzeby; przemysł motoryzacyjny, celulozowo-papierniczy i chemiczny; produkty spożywcze, inżynieria mechaniczna.
Ranking sektorów rynku w zleceniach transportowych dla transportu drogowego towarów na podstawie ich wielkości i dynamiki w dobie kryzysu
Branża (ranking malejąco) |
Dynamika w dobie kryzysu |
Wielkość branży, transport samochodowy w 2019 r., Import do Federacji Rosyjskiej
|
Napoje, soki, wody |
29% |
49 500 |
FMCG (produkty pierwszej potrzeby) |
20% |
36 585 |
Przemysł celulozowo-papierniczy |
5% |
51 659 |
Przemysł motoryzacyjny |
2% |
40 043 |
Produkty spożywcze |
-4% |
52 958 |
Przemysł chemiczny |
-10% |
89 994 |
Inżynieria mechaniczna |
-23% |
102 087 |
Materiały budowlane |
-46% |
228 555 |
Metalurgia |
-50% |
89 846 |
Produkcja rolna |
-56% |
31 908 |
Obróbka drewna |
7% |
9 669 |
Farmaceutyki |
2% |
18 134 |
Elektronika i sprzęt AGD |
-14% |
16 497 |
Meble |
-16% |
8 177 |
Tekstylia |
-16% |
6 533 |
Ubrania, buty, akcesoria |
-17% |
9 810 |
Inne |
-36% |
10 778 |
PS: Należy również mieć na uwadze, że każda branża dodatkowo posiada wewnętrzne perspektywy rozwoju, które prawdopodobnie nie wpłyną znacząco na ich potencjał, ale mogą redystrybuować łańcuchy dostaw. Na przykład duża transformacja związana z rozwojem pojazdów elektrycznych jest spodziewana w przemyśle motoryzacyjnym (jest to już zupełnie inny zestaw zmiennych). Periodyk Forbes rozważył hipotezę, że pokolenie Z znacznie ograniczy spożycie alkoholu i mięsa.