Spada popyt na przewozy kontenerowe, rosną zyski przewoźników

Moller-Maersk (największy na świecie przewoźnik oceaniczny) publikując swój raport za drugi kwartał oświadczył, że spodziewa się spadku popytu na kontenery morskie w związku z niepewnością gospodarczą, niższym zaufaniem konsumentów i zatłoczonymi łańcuchami dostaw.

Globalny rynek żeglugi kontenerowej spadł w drugim kwartale o 2,3% w porównaniu z drugim kwartałem 2021 roku. Niepewność geopolityczna i przyspieszająca inflacja, spowodowana wyższymi cenami energii, nadal ciążą na nastrojach konsumentów.

Obciążenie linii kontenerowych Maersk na trasach oceanicznych w drugim kwartale było o 7,4% niższe, niż w tym samym okresie 2021 roku. Spółka podała jednak rekordowe wyniki za kwartał. Przychody wzrosły o 52%, do 21,7 mld USD, a EBITDA (zysk przed odsetkami, podatkami i amortyzacją) wzrosła ponad dwukrotnie - do 10,3 mld USD.

Pomimo pogorszenia prognoz zapotrzebowania na przewozy, spółka spodziewa się dobrych wyników w 2022 roku. W ubiegłym roku wyniki finansowe Maerska były najwyższe w jego historii.

Stawki spotowe i kontraktowe – ruch zróżnicowany

Średnia stawka frachtowa za załadowany kontener 40-stopowy w drugim kwartale 2022 roku była o 64% wyższa niż rok wcześniej i wyniosła 4,98 tys. USD. Jednocześnie stawki spotowe w drugim kwartale wyraźnie spadły w porównaniu z ich szczytowymi wartościami z początku roku, natomiast stawki na kontraktach długoterminowych wzrosły.

Według ekspertów rynku, operatorzy liniowi wykorzystali niedobór mocy produkcyjnych, aby zachęcić klientów do zawierania długoterminowych umów po zawyżonych stawkach. W szczególności Maersk przewiózł w minionym kwartale 1,9 mln FEU w ramach kontraktów długoterminowych podpisanych na ponad dwa lata - udział biznesu kontraktowego w przewozach długodystansowych wzrósł do 72%.