Spowolnienie kontenerowców w trosce o gospodarkę i środowisko

W pierwszym kwartale 2023 roku średnia prędkość kontenerowców w serwisach liniowych spadła do 13,8 węzła, co oznacza spadek o 4% w stosunku do roku poprzedniego - podaje BIMCO. Spowalnianie statków pozwala przewoźnikom regulować podaż pojemności na rynku, oraz zmniejsza zużycie paliwa bunkrowego i emisję gazów cieplarnianych.

RightShip szacuje, że zmniejszenie prędkości o 10% zmniejsza zużycie paliwa na podczas transportu o 27% przy jednoczesnej redukcji emisji.

W ubiegłym roku, w obliczu wysokiego popytu, opóźnień w łańcuchu dostaw i zatłoczenia portów, przewoźnicy byli zmuszeni do zwiększenia prędkości statków o 4% rok do roku.

BIMCO zauważa, że w tym roku wzrosła rola nowych regulacji środowiskowych, jako czynników spowalniających statki. Od początku roku weszły w życie nowe środki IMO mające na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych przez statki.