Stawki kontraktowe za przewozy morskie spadają poniżej prognoz

W styczniu br. analitycy firmy Drewry przewidywali, że stawki kontraktowe za morskie przewozy kontenerowe w tym roku będą co najmniej półtorakrotnie niższe, niż rok wcześniej. Właściciele ładunków będą też mogli wynegocjować lepsze pozafinansowe warunki, takie jak terminy płatności i kary umowne.

Jednak zwiększona konkurencja pomiędzy przewoźnikami w tym sezonie kontraktowym spowodowała obniżenie stawek o ponad 50%.

Firma Drewry wstępnie oszacowała, że koszty morskiego frachtu kontenerowego ponoszone przez załadowców na trasach z Azji do Europy i Ameryki Północnej spadną w 2023 r. od 55% do 85% w stosunku do poziomu z ubiegłego roku.

Koszty właścicieli ładunków zostaną również zmniejszone dzięki mniejszym stratom przy lepszej jakości usług. Na przykład czasy dostaw zostały w tym roku skrócone co najmniej o połowę, w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Dla przypomnienia jednak, w 2024 roku jednym z czynników wzrostu stawek za przewozy morskie może być wprowadzenie nowych unijnych wymogów środowiskowych dla paliw żeglugowych.