Stawki spotowe Azja-Europa w dalszym ciągu spadają

Stawki spotowe za wysyłkę kontenerów z Azji na kluczowe rynki konsumenckie w dalszym ciągu spadają. W ciągu 13-17 tygodni kalendarzowych stawki spotowe dla Europy spadły o około 7%, stawki dla Ameryki Północnej spadały szybciej: subindeks dla portów na wybrzeżu Pacyfiku spadł o 11%, dla Atlantyku – o 17%.

Wartość indeksu spotowego Drewry WCI dla trasy Szanghaj-porty Europy Północnej spadła poniżej psychologicznego poziomu 3 tys. dolarów amerykańskich za FEU, Szanghaj-Los Angeles – poniżej 3,5 tys., Szanghaj-Nowy Jork – poniżej 4,5 tys.

Jednak stawki utrzymują się znacznie powyżej poziomu z początku grudnia, aż do ostrego skoku w wyniku groźby ataków Huti na statki handlowe na Morzu Czerwonym. Dla tras do Europy różnica jest około 2,5-krotna, dla tras do portów Stanów Zjednoczonych – około 75%.

Najprawdopodobniej stawki będą nadal spadać, ponieważ przewoźnicy nie podejmują widocznych wysiłków w celu ograniczenia podaży i tym samym utrzymania stawek na obecnym poziomie. Według Sea-Intelligence zmniejszenie pojemności spowodowane odwołaniem rejsów jest na rekordowo niskim poziomie.