Strajki na całym świecie pogłębiają kryzys w łańcuchu dostaw

"Koreański sukces"

W dniu 15 czerwca zakończył się ośmiodniowy strajk kierowców ciężarówek w Korei Południowej, którzy domagali się dostosowania swoich wynagrodzeń do rosnących cen paliw. Kilka tysięcy kierowców protestowało w Pusanie, jednym z największych portów na świecie, który jest oknem eksportowym Korei na świat.

Strajk kierowców zakończył się sukcesem - rząd krajowy spełnił ich żądania – jednak ten sukces kosztował koreański przemysł 1,2 miliarda dolarów. Według danych Visibility Project 44, cytowanych przez dziennik "The Guardian", po tygodniu strajku kontenery w porcie w Pusanie czekały na rozładunek ponad 14 dni, podczas gdy na początku strajku były to tylko 4 dni.

Strajk może mieć poważne konsekwencje dla całego światowego przemysłu, zarówno elektronicznego, jak i samochodowego. Korea jest jednym z wiodących producentów elementów układów scalonych.

Widmo strajków w Europie

W drugim tygodniu czerwca niemieckie związki zawodowe zorganizowały strajki ostrzegawcze w portach w Hamburgu, Emden, Bremie, Wilhelmshaven i Bremerhaven. Podwyżki płac są obecnie przedmiotem negocjacji między związkiem zawodowym Ver.di, a stowarzyszeniem pracodawców w portach niemieckich.

Istnieje również zagrożenie strajkiem w Belgii. Podobnie jak w całej Europie, w Belgii rosną koszty utrzymania i ceny paliw. Protestujący zamierzają domagać się wyższych płac, a także sprzeciwić się obowiązującemu prawu, które nie pozwala pracownikom swobodnie negocjować podwyżek płac.

Do strajków przygotowują się również w Ameryce

Potencjalne zagrożenie strajkiem istnieje również w USA. Negocjacje między pracodawcami, a związkami zawodowymi reprezentującymi 22 000 pracowników z 30 portów na zachodnim wybrzeżu USA trwają od początku maja. Brak porozumienia może oznaczać strajk i przestój w pracy w głównym amerykańskim porcie Los Angeles-Long Beach, co może stać się ogromnym ciosem dla łańcuchów dostaw.

Porty Zachodniego Wybrzeża borykają się z poważnym zatłoczeniem, które w dużej mierze spowodowało niedobór kontenerów, a w konsekwencji wzrost stawek przewozowych na całym świecie. Strajk poważnie pogłębi ten problem.

Jeśli pracodawcy i związki zawodowe na kilku kontynentach nie dojdą szybko do porozumienia, fala strajków może pogłębić kryzys w łańcuchu dostaw.

Źródło: trans.info