Tendencja do zwiększania zakupów i sprzedaży w infrastrukturze portowej

Aktywa morskie stają się coraz ważniejsze z punktu widzenia geopolitycznego i gospodarczego. Według najnowszej edycji Barometru Transportu i Logistyki, przygotowanej przez firmę audytorsko-doradczą PwC Germany we współpracy z firmą doradczą ds. strategii globalnej Strategy&, nieruchomości morskie stały się w ostatnich latach bardzo poszukiwanym celem przejęć.

PwC szacuje, że w ubiegłym roku transport morski stanowił co czwartą transakcję transportowo-logistyczną, w tym transakcje związane z infrastrukturą portową.

Od 2015 roku w infrastrukturze portowej obserwuje się tendencję wzrostową zakupów i sprzedaży. Rok 2022 był rekordowy: zarejestrowano 20 transakcji na łączną kwotę 15,3 miliarda euro. W latach 2015–2023 w Chinach (w tym w Hongkongu) odnotowano 74 ze 184 transakcji, na drugim miejscu znalazły się Indie, a na trzecim – Zjednoczone Emiraty Arabskie.

PwC podkreśla, że niektóre kierunki europejskie pozostają atrakcyjne, o czym świadczy wejście MSC do operatora portu w Hamburgu HHLA, jednak ogólnie znaczenie azjatyckiego obszaru handlu wzrasta, podczas gdy w Europie spada.

W Afryce toczy się walka o przywództwo, a wiodącymi inwestorami na świecie są chińska państwowa firma COSCO i indyjskie imperium korporacyjne Adani Group.

Chiny kontrolują obecnie ponad 20 portów w Europie, w tym Pireus, Rotterdam, Antwerpię i Hawr, jednocześnie coraz bardziej wzmacniając swoje wpływy jako inwestora w Afryce. Chiny są obecnie zaangażowane w 61 projektów portowych w 30 krajach afrykańskich.

Źródło: trans.info