Obroty kontenerowe Rotterdamu – największego portu kontenerowego w Europie, przez który przemieszcza się około jedna trzecia wszystkich kontenerów przeładowywanych przez huby północnoeuropejskie – spadły w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku o 1,4% do 3,6 mln TEU.
W sprawozdaniu Zarządu Portu spadek obrotów kontenerowych tłumaczony jest przede wszystkim gwałtownym spadkiem wolumenu przeładunków tranzytowych kontenerów, spowodowanym zatorami i zakłóceniami w łańcuchach dostaw. Również konflikt rosyjsko-ukraiński, który rozpoczął się pod koniec lutego, zdążył już wpłynąć na wskaźniki z pierwszego kwartału. Zarząd Portu szacuje udział handlu z Rosją w strukturze obrotów kontenerowych Rotterdamu na około 10%.
Port w Antwerpii, zajmujący drugie miejsce w rankingu największych portów kontenerowych w Europie, zmniejszył obroty kontenerowe w pierwszych trzech miesiącach 2022 r. o 11,6% w porównaniu z tym samym okresem w 2021 r., do 2,73 mln TEU kontenerów.
Spadek ten przypisywany jest ciągłym zakłóceniom w łańcuchach dostaw kontenerów, opóźnieniom i wzrostowi zawinięć statków importowych, a także wpływowi konfliktu rosyjsko-ukraińskiego i nałożonym sankcjom. W 2021 r. Rosja była piątym co do wielkości partnerem handlowym portu: obroty z nią wyniosły 11,6 mln ton, z czego 5,3 mln ton stanowiły kontenery.