Globalny rynek przewozów kontenerowych kurczy się o prawie 4%

Według danych serwisu statystycznego Container Trade Statistics (CTS) globalny rynek żeglugi kontenerowej spadł w ubiegłym roku o 3,9% (do 173,7 mln TEU), tym nie mniej pozostaje o 2% powyżej poziomu "sprzed kryzysu" 2019 roku.

Najbardziej dynamicznie w 2022 roku kurczy się rynek europejski. W skali roku europejski import wyniósł łącznie 32,4 mln TEU, o 7% mniej niż w 2021 r. i o 4% mniej niż w 2019 r. Jednocześnie w ostatnim kwartale strata w stosunku do poziomów z końca 2021 r. wyniosła 12%.

Europejski eksport na koniec 2022 r. wyniósł 29,1 mln TEU, co oznacza spadek o 7% w stosunku do 2021 r.

Dynamika azjatyckiego rynku kontenerowego jest zauważalnie lepsza, niż na kluczowych rynkach zachodnich: import i eksport w tym segmencie rynku geograficznego co prawda spadał od czerwca do września, jednak w ostatnim kwartale rozpoczął się zauważalny wzrost, napędzany stopniowym znoszeniem ograniczeń związanych z kwarantanną w Chinach. Ogólnie rzecz biorąc, na koniec roku ruch eksportowy wyniósł 102 mln TEU (-3% w stosunku do 2021 r.), a importowy 67 mln TEU (-3%).