Koszt frachtu lotniczego wzrósł prawie trzykrotnie od początku roku

Według brytyjskiej firmy Air Charter Service wysłanie jednego towarowego Boeinga 777 z Azji do Ameryki Północnej kosztuje teraz około 2 mln USD. Dla porównania, przed pandemią górna granica ceny takiego lotu wynosiła 750 000 dolarów.

Według najnowszej wartości indeksu TAC z 18 października koszt wysyłki towarów z Hongkongu do Ameryki Północnej wyniósł 10,4 USD za kilogram, jest to ponad trzykrotnie więcej, niż na początku stycznia, kiedy stawka wynosiła 3,3 USD za kilogram.

Stawka z Hongkongu do Europy wzrosła w tym okresie z 2,9 USD do 7,2 USD za kilogram.

Przejście na czartery

Coraz więcej importerów przeorganizowuje swoje dostawy na loty czarterowe. Najbardziej rozpowszechnionym formatem są czartery organizowane przez spedytorów. Pozwala to importerom na zaprzestanie korzystania z usług komercyjnych linii lotniczych i stworzenie własnej sieci tras i usług.

Ten format oferuje zalety krótszych i bardziej niezawodnych terminów dostaw oraz mniejsze ryzyko związane z koordynacją wysyłek z różnymi przewoźnikami. Te zalety mają swoją cenę: biorąc pod uwagę deficyt dostępnej na rynku przepustowości, koszt czarteru jest prawie czterokrotnie wyższy w porównaniu do poziomu sprzed pandemii.

Bloomberg napisał, że Amazon przygotowuje się do uruchomienia bezpośrednich lotów długodystansowych z własnymi załogami lotniczymi z Chin.