Kontraktowe stawki frachtowe dla morskiej żeglugi kontenerowej spadły o 9,5 % miesiąc do miesiąca i o 58 % rok do roku, do najniższego poziomu od dwóch lat w czerwcu, zgodnie z aktualnymi wartościami indeksu XSI z norweskiego serwisu monitorującego Xeneta.
Stawki kontraktowe na dostawy importowe do Europy spadły w ubiegłym miesiącu o 12% miesiąc do miesiąca i o 53% rok do roku. Średnie stawki frachtowe w kontraktach długoterminowych na dostawę towarów importowanych do USA spadły w lipcu o 2,9%
Xeneta zauważa, że taka dynamika jest niepokojąca w kontekście znacznie przyspieszonego tempa wzrostu pojemności floty kontenerowców. Według Alphaliner, w czerwcu do globalnej floty dołączyło 36 nowych statków o pojemności ponad 300 000 TEU, co stanowi nowy rekord wszech czasów. Szczyt nowych dostaw spodziewany jest w trzecim kwartale, a w sierpniu napływ nowego tonażu przekroczy 350 000 TEU.
***
Prawie wszyscy kluczowi operatorzy liniowi, w ślad za Maersk, ogłosili wzrost kosztów wysyłki kontenera z Azji do portów Europy Północnej od sierpnia do 1900 USD. Jest to o około 46% lub 600 USD więcej, niż obecne stawki rynkowe ogłoszone przez Drewry WCI.
Podobne podwyżki są nakładane przez operatorów również na trasach z Azji do portów śródziemnomorskich.
W tym samym czasie subindeks stawkek spotowych Drewry WCI dla trasy Szanghaj-Rotterdam wynosi nieco poniżej 1300 USD za FEU, podczas gdy subindeks dla tras z Azji do portów śródziemnomorskich spadł w tym tygodniu do 1893 USD za FEU.
Według ankiety przeprowadzonej przez ekspertów The Loadstar, uczestnicy rynku wątpią, że przewoźnicy będą w stanie powstrzymać spadek stawek na kierunkach europejskich, ponieważ popyt w Europie pozostaje niski, a przewoźnicy w międzyczasie aktywnie zwiększają pojemność floty, umieszczając w serwisach nowe statki dostarczane ze stoczni.