Popyt konsumentów zmienia się globalnie, przewoźnicy odwołują rejsy

Wzrost liczby odwołanych rejsów na stronach usług kontenerowych wskazuje na niepokojący trend w popycie konsumenckim - ostrzegają analitycy.

Starszy analityk Xeneta w rozmowie z CNBC zauważa, że liczba odwołanych rejsów przed chińskim Nowym Rokiem jest zazwyczaj niska, ponieważ importerzy robią zapasy na sezon świąteczny. W tym sezonie przed chińskim Nowym Rokiem, według danych Xeneta i Sea-Intelligence, przewoźnicy oceaniczni na trasach z Azji do portów amerykańskiego wybrzeża Pacyfiku odwołali sześć razy więcej rejsów, niż w tym samym okresie przed kryzysowym 2019 rokiem.

Jak można było się spodziewać, pewien wzrost indeksów frachtów spotowych pomiędzy zachodnim, a chińskim Nowym Rokiem był tymczasowy, spowodowany zwiększoną aktywnością importerów robiących zapasy w oczekiwaniu na zamknięcie chińskich fabryk na święta.

Według indeksu spotowego Drewry WCI, w 3 tygodniu stawki spadły na wszystkich kluczowych kierunkach z Azji. Dostawy do portów amerykańskiego wybrzeża Atlantyku były o 5% tańsze, a do portów Morza Północnego w Europie o 4%.

Stawki z Azji do Europy są już 2-3 razy niższe, niż przed gwałtownymi podwyżkami w kwietniu 2020 r. Na trasach do Ameryki Północnej stawki wciąż pozostają powyżej poziomu sprzed kryzysu.

Powoli spadają również stawki na trasach łączących rynki Europy i Ameryki Północnej. W ciągu miesiąca od początku ostatniej dekady grudnia subindeks dla trasy Rotterdam-Nowy Jork spadł o 4%, a dla trasy powrotnej do Rotterdamu o 3%. Mimo to stawki w tym segmencie nadal pozostają powyżej poziomu z kwietnia 2020 r. odpowiednio o 5 i prawie 3 razy.