Przewoźnicy morscy ogłosili kolejną podwyżkę stawek od lutego

Nadal trwają ataki Huti na statki na Morzu Czerwonym pomimo prób rozwiązania sytuacji przy wsparciu wojskowym. Kryzys żeglugowy w regionie nadal powoduje wzrost stawek spot za transport kontenerowy.

W trzecim tygodniu kalendarzowym tygodniowy średni ważony indeks kontenerów spot Drewry WCI wzrósł o 23%. Najbardziej dynamiczne tempo wzrostu stawek odnotowano z Azji do portów USA (+40%) oraz stawek dostaw europejskiego eksportu do Azji (+50%). Na trasach Azja-Europa wzrost osiągnął szczyt w pierwszym tygodniu stycznia, ale obecnie spadł do 12% w przypadku portów na Morzu Północnym i 21% w przypadku portów na Morzu Śródziemnym.

Od początku kryzysu w połowie grudnia koszt transportu kontenera z Azji do Europy wzrósł 3,5 razy, a do Ameryki Północnej – dwukrotnie.

Przewoźnicy nadal podnoszą stawki: MSC i Hapag-Lloyd ogłosiły nowe podwyżki stawek na trasach Bliski Wschód/Indie – Europa od lutego.