Rok 2023 będzie "niezwykle trudnym" dla rynku żeglugowego

Analityk rynku przewozów morskich i lotniczych Xeneta przewiduje, że rok 2023 będzie "niezwykle trudnym" dla rynku przewozów morskich i "burzliwym" dla rynku przewozów lotniczych. Wolumeny przewozów morskich spadną o około 2,5%.

Tymczasem podaż mocy produkcyjnych ma wzrosnąć w przyszłym roku o co najmniej 5% - wynika z szacunków analityków. Zmniejszony popyt sprawi, że co najmniej 1 mln TEU pozostanie bez pracy.

Połączenie malejącego popytu i zwiększonych mocy przerobowych będzie miało nieuchronny wpływ na stawki.

Xeneta przewiduje, że stawki spotowe na niektórych trasach spadną poniżej poziomu sprzed pandemii w pierwszej połowie 2023 roku, stawki kontraktowe również będą spadać w miarę wygasania starych kontraktów i negocjowania nowych, na warunkach bardziej odpowiadających obecnej koniunkturze. Jednak w pierwszej połowie roku stawki kontraktowe pozostaną powyżej stawek spotowych.