Spotowe i kontraktowe morskie stawki frachtu są prawie niezależne od siebie

Dynamiczny spadek na kontenerowym rynku spotowym nie ma jeszcze większego wpływu na rynek kontraktowy. Indeks XSI długoterminowych stawek frachtu kontenerowego spadł we wrześniu tylko o 1,1%, natomiast złożony indeks spotowy Drewry WCI spadł w ciągu miesiąca o jedną trzecią.

Jak zauważa Xeneta w swoim wrześniowym wydaniu monitoringu, pierwsza od początku roku obniżka stawek kontraktowych wskazuje, że załadowcom wciąż udaje się wynegocjować nowe kontrakty po niższych stawkach, oraz skutecznie dążyć do renegocjacji wcześniej zawartych umów.

Xeneta odnotowała najbardziej dynamiczny spadek w segmencie transportu azjatyckiego - subindeks XSI zmniejszył się o 3,0% w skali miesiąca, do 223,2 pkt. w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Subindeks dla eksportu do Azji spadł o 1,2% w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Indeks dla importu do Europy spadł we wrześniu o 1,7% w porównaniu do sierpnia, dla eksportu tylko o 0,1%.

Segment eksportu kontenerowego w USA pozostaje jedynym, w którym stawki kontraktowe nadal rosną. We wrześniu wartość tego subindeksu wzrosła o 0,3% w porównaniu z sierpniem i osiągnęła rekordowy poziom 151,2 pkt. XSI dla importu z USA podążał za ogólnym trendem, - 0,7% miesiąc do miesiąca.

Xeneta prognozuje, że indeks będzie nadal spadał, a tempo spadku prawdopodobnie przyspieszy, ponieważ luka między rynkiem kontraktowym, a spotowym osiągnęła rekordowe poziomy na większości kierunków przewozowych: indeks stawek kontraktowych XSI jest obecnie o 112% wyższy niż we wrześniu ubiegłego roku, a stawki spotowe są już o ponad połowę niższe, niż rok wcześniej.