Stawki morskie spadają. Do jakiego poziomu doprowadzi ten spadek?

Obecna wartość indeksu stawek Clarksons wynosi 246 punktów, czyli ponad cztery razy więcej niż średnia z 2019 roku. W minionym tygodniu indeks stracił jednak jednorazowo 26%.

Analitycy Braemar określają tempo, w jakim rynek się odwrócił, jako "zdumiewające". W ciągu ostatnich czterech tygodni indeks spotowych stawek kontenerowych SCFI spadł o 33%. Jak podaje Vespucci Maritime, to już drugi tak gwałtowny spadek w historii indeksu SCFI, uruchomionego w 2009 roku.

Według SCFI, średni koszt wysyłki kontenera na głównych szlakach żeglugi kontenerowej z największego na świecie portu kontenerowego w Szanghaju wynosi obecnie 2500 USD za TEU - połowę szczytowej wartości z początku tego roku.

Obecna wartość wskaźnika jest wciąż zauważalnie powyżej poziomu sprzed pandemii, ale Sea-Intelligence prognozuje, że stawki frachtowe wkrótce spadną poniżej przedkryzysowej normy.

Eksperci HSBC również spodziewają się dalszego spadku stawek z powodu mniejszego popytu, jednak uważają za mało prawdopodobne, aby spadły one poniżej poziomu sprzed pandemii COVID-19.

W ubiegłym tygodniu pojawił się też pierwszy sygnał o rozpoczynającym się spowolnieniu na rynku stoczniowym - Splash poinformował o decyzji Seaspan o anulowaniu zamówień na cztery kontenerowce o pojemności 7 700 TEU w stoczniach południowokoreańskich.