Stawki spotowe na przewozy kontenerowe nadal spadają

Spotowe stawki na przewozy kontenerowe na osi Wschód-Zachód nadal spadają na wszystkich kluczowych trasach, z wyjątkiem tych łączących Amerykę Północną z Europą.

Stawki na długodystansowych trasach kontenerowych z Azji osiągnęły bezprecedensowo wysoki poziom w czasie pandemii, w warunkach silnego popytu i dotkliwych niedoborów podaży spowodowanych spowolnieniem wszystkich łańcuchów logistycznych. Zaczęły one rosnąć od maja 2020 roku, powoli schodząc w dół jesienią ubiegłego roku i przyspieszając swój spadek na przełomie lutego i marca.

Indeks kompozytowy Drewry WCI spadł w październiku o 20%. Do końca października stawki na większości kluczowych kierunków były już trzykrotnie niższe niż w marcu 2022 r. Chociaż obecna wartość indeksu wciąż znajduje się powyżej poziomu z końca kwietnia 2020 roku - czyli sprzed pandemicznego skoku.

Na wszystkich głównych trasach łączących Azję z europejskimi rynkami konsumenckimi stawki są już 20-30% poniżej poziomów z wiosny 2020 r.

Koszt dostawy 40-stopowego kontenera z Szanghaju do Los Angeles wynosi średnio 2400 USD, a w drodze powrotnej stawki są około dwukrotnie wyższe (przed pandemią różnica była 6-7-krotna).

Stawki na dostawę ładunków z USA do Europy Północnej są 3 razy wyższe, a z Europy do USA 5 razy wyższe niż w kwietniu 2020 roku.