Stawki za fracht lotniczy spadają, jednak nie wrócą do poziomu sprzed kryzysu

Kurczący się popyt na towarowe przewozy lotnicze powoduje, że stawki frachtowe systematycznie spadają. Z drugiej strony, wyższe koszty operatorów utrzymują stawki na poziomach znacznie powyżej tych sprzed kryzysu 2019 roku - wynika z danych serwisu analitycznego Clive.

Zdolności przewozowe na globalnym rynku cargo przewozów lotniczych wykazują wzrost już jedenasty miesiąc z rzędu. W lutym podaż pojemności była o 11% wyższa, niż w tym samym okresie 2022 roku.

Średnia stawka spotowego frachtu lotniczego wyniosła 2,73 USD za kg - o 35% mniej niż rok wcześniej, ale o 52% więcej niż w 2019 r.

Średnia stawka na trasach z Azji Południowo-Wschodniej do Europy spadła do 2,68 USD za kg - to spadek o 63% w stosunku do lutego ubiegłego roku i o 38% w stosunku do roku 2019.

Komentując lutowe dane, Nayl van de Vou, szef serwisu analitycznego branży lotniczej Xeneta, wyraził przekonanie, że stawki nie wrócą do poziomu sprzed kryzysu ze względu na gwałtownie rosnące koszty operacyjne.