Według wartości spotowego indeksu kontenerowego Drewry WCI, koszt dostawy 40-stopowego kontenera do portów Europy Północnej i Południowej spadł przez dwa tygodnie września o ponad 300 dolarów. Wartość subindeksu dla orientacyjnej trasy Szanghaj-Rotterdam wynosiła 1,3 tys. dolarów za FEU w dniu 14 września, straciła 20% od początku miesiąca, subindeks Szanghaj-Genua spadł o 17% do 1,7 tys. dolarów. O ponad 400 USD tańsza w ciągu ostatnich dwóch tygodni była dostawa na wschodnie wybrzeże USA.
Spadek stawek wynika ze wzrostu podaży tonażu w warunkach wzmożonej konkurencji między operatorami. Według danych Sea-Intelligence, zagregowany tonaż na połączeniach liniowych na trasach Azja-Europa średnio za ostatnie 3 tygodnie przekroczył ubiegłoroczny wynik o 10%, a na trasach do portów śródziemnomorskich - o 27%. Przewoźnicy planują zmniejszyć podaż dopiero na początku października, kiedy popyt na rynku spadnie wraz z wyjazdem Chin na jesienne wakacje. Do tego czasu stawki nadal będą spadać.