Jak wynika z najnowszego raportu porównawczego rozwoju stawek transportu drogowego w Europie przygotowanego przez analityków Transport Intelligence i Upply, w czwartym kwartale 2023 roku stawki spotowe w Europie nadal spadały poniżej poziomów kontraktowych.
Na koniec czwartego kwartału indeks europejskich stawek spotowych wyniósł 123,8 pkt. W porównaniu do 3. kwartału 2023 roku indeks stawek spotowych raportu spadł o 4,5 pkt.
Sytuacja ta jest konsekwencją niskiego popytu w Europie na usługi transportowe. Według danych przytaczanych przez TI, produkcja przemysłowa w 4. kwartale 2023 roku spadła w Wielkiej Brytanii (o 0,9%), w Niemczech (o 1,6%) i minimalnie we Francji (o 0,2%). Nieznaczny wzrost odnotowano w Polsce i Hiszpanii (odpowiednio o 0,4% i 0,7%).
Z kolei indeks stawek kontraktowych wzrósł drugi kwartał z rzędu (o 1,7 pkt. kwartał do kwartału) i osiągnął poziom 129,4 pkt. Było to spowodowane przede wszystkim wzrostem opłat drogowych w Niemczech.
Źródło: trans.info