Transport wokół Afryki staje się tańszy niż przez Kanał Sueski

Zapotrzebowanie na tranzyt statków przez Kanał Sueski wciąż rośnie. Ruch przez kanał w ostatnich dwóch latach bardzo się nasilił. W 2022 roku przez kanał przechodziło średnio około 2 tys. statków miesięcznie, o jedną czwartą więcej niż średnia miesięczna w 2019 roku. W tym samym czasie liczba przewozów kontenerowych wzrosła o 7%.

W obliczu kurczącego się popytu na kontenery i spadających stawek frachtowych, przewoźnicy kontenerowi mogą zacząć aktywnie przekierowywać statki na trasę wokół Afryki. Pozwoli to zaoszczędzić na opłatach tranzytowych przez Suez i załadować uwolnioną nadwyżkę mocy przerobowych.

Według obliczeń Alphaliner, koszty bunkrowania dla rejsu non-stop Rotterdam-Singapur wokół południowego krańca Afryki wynoszą od 390 000 do 440 000 dolarów, podczas gdy przejście przez Kanał Sueski kosztuje około miliona dolarów dla statku klasy Megamax.