29 lipca chińskie media poinformowały o wysłaniu dziesięciotysięcznego pociągu kontenerowego kursującego na trasach Chiny-Europa w 2023 r.
Próg 10 000 jednostek pociągów towarowych na trasie Chiny-Europa odprawionych przez China State Railway Group Co. w bieżącym roku został osiągnięty o 22 dni wcześniej niż w roku 2022. W 2023 r. pociągi te przewiozły ponad 1,08 miliona standardowych kontenerów towarowych, co stanowi wzrost o 27 % rok do roku.
W związku z powyższym Komisja Europejska opublikowała dodatkowe wyjaśnienia dotyczące ograniczeń nałożonych w ramach 11-tego pakietu sankcji. Poinformowano, że towary pochodzenia nierosyjskiego podróżujące tranzytem przez terytorium Rosji nie podlegają sankcjom UE. Istnieją tylko dwa wyjątki: pierwszy dotyczy ładunków eksportowanych z Rosji które wcześniej były importowane do Rosji; drugi dotyczy towarów zakupionych przez podmiot gospodarczy w Rosji i przechowywanych przez pewien czas w magazynie w Rosji w celu późniejszego reeksportu.