Trend na konteneryzację logistyki transportowej nabiera na sile

Przewozy kontenerowe od dawna są podstawowym rodzajem dostawy ładunków między kontynentami ze względu na wielką wygodę transportowania i przeładunku w terminalach portowych. Trend na konteneryzację nabiera na wadze również w przewozach śródlądowych.

Agencja analityczna Drewry Container Trades Statistics (CTS) w swoim raporcie informuje o tym, że w pierwszym kwartale 2017 roku wielkość ogólnoświatowych przewozów kontenerowych przekroczyła 39,5 mln. TEU, co wynosi o 10% więcej, niż w pierwszym kwartale 2016 roku. Przy tym głównym czynnikiem wzrostu został handel wewnątrzregionalny, który zwiększył się o 17% w porównywaniu z 7% zwiększenia na marszrutach oceanicznych.

Na przykład ogólna wielkość chińskiego rynku kontenerowego w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku wyniosla 2,6 mln. TEU, co jest o 17% więcej, niżeli w pierwszym kwartale zeszłego roku, przy czym na wewnątrzchińskich kierunkach zwiększenie wyniosło 28%.

Statystyka przewozów kontenerowych w systemie Kolei Rosyjskich w ciągu 4 miesięcy 2017 roku w stosunku do analogicznego okresu w 2016 roku wskazuje, że dynamika wzrostu międzynarodowego obrotu kontenerowego tutaj na razie przekracza dynamikę obrotu krajowego, ale i wewnętrzne przewozy kontenerowe rozwijają się bardzo pomyślnie: wspólny obrót kontenerowy zwiększył się o 24% czyli do 784 tys. TEU, wzrost obrotu wewnętrznego wyniósł 8,5% czyli do 270 tys. TEU.

Ukraińskie przewozy ładunkowe również zdecydowanie „przeładowują się” do kontenerów. Zgodnie z planami Kolei Ukraińskich w 2017 roku udział przewozów kontenerowych powinien wynieść 29%, a do 2021 roku ma wzrosnąć do 45% od całej wielkości przewozów ładunkowych transportem kolejowym.

Źródła: rzd-partner.ru, infranews.ru, sd.net.ua