Pomimo tego, że wolumen wprowadzonych od początku tego roku nowych zdolności przewozowych wyniósł 1,14 mln TEU, liniom członkowskim trzech największych sojuszy przewoźników brakuje 36 statków, aby normalnie świadczyć flotę 25 serwisów na trasie Azja–Europa, informuje Alphaliner.
Na podstawie średniej pojemności statków w tym handlu wynoszącej 14,15 tys. TEU analityk szacuje deficyt przepustowości na prawie 510 tys. miejsc. Stanowi to 9,6% całkowitej przepustowości wymaganej do zapewnienia tygodniowej częstotliwości rejsów na wszystkich deklarowanych przez sojusze serwisach na trasie Azja–Europa.
W związku z kryzysem na Morzu Czerwonym 24 serwisy zostały przekierowane na trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei. Kolejny serwis należący do Ocean Alliance CMA CGM, łączący Azję z portami we wschodniej części Morza Śródziemnego i Adriatyku, od początku maja wznowił działalność na trasie przebiegającej przez Zatokę Adeńską i Kanał Sueski.