Trucja staje się coraz bardziej atrakcyjna dla inwestorów zagranicznych, co potwierdza badanie EY Europe Attractiveness Survey za rok 2023. Kraj zajmuje czwarte miejsce w Europie pod względem liczby projektów greenfield (bezpośrednie inwestycje polegające na utworzeniu nowego biznesu), wyprzedzając Polskę. Wolumen inwestycji w Turcji sięgnął 13 miliardów dolarów, czyli trzykrotnie więcej niż rok wcześniej.
W odpowiedzi na zaostrzającą się politykę taryfową Unii Europejskiej chińscy producenci pojazdów elektrycznych poszukują alternatywnych sposobów uzyskania dostępu do europejskiego rynku. W szczególności największy chiński producent pojazdów elektrycznych BYD podjął strategiczną decyzję o budowie fabryk na Węgrzech i w Turcji.
Nowe inwestycje umożliwią chińskiemu producentowi dostęp do rynków UE bez konieczności płacenia ceł, które obecnie dla firmy wynoszą 17,4 procent. Producent samochodów ma nadzieję eksportować z Turcji do UE 75 000 pojazdów rocznie.
Powodem podjęcia takiej decyzji inwestycyjnej, oprócz wszystkiego innego, była podwyżka przez Turcję w marcu tego roku ceł na chińskie samochody elektryczne do 40%.
Źródło: trans.info