Według półrocznego przeglądu przewozów lotniczych na rok 2024, opublikowanego przez firmę Xeneta, coraz więcej nadawców ładunków dążą do ustalenia stawek za fracht lotniczy w drodze umów długoterminowych ze spedytorami.
Raport Xenety rozpoczyna się od wzrostu światowego popytu na przewóz lotniczy o 12% rok do roku w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2024 roku. Na wzrost popytu złożyło się kilka kluczowych czynników:
- szybki wzrost popytu na transgraniczny handel elektroniczny z Azji;
- zakłócenia w transporcie morskim w związku z kryzysem na Morzu Czerwonym;
- wzrost popytu na drobnicę – zaawansowane technologicznie półprzewodniki do obliczeń o dużej wydajności;
- niska baza z ubiegłego roku.
Według Xenety, po stronie podaży, wolumen transportu lotniczego na całym świecie wzrósł o 4% w pierwszych siedmiu miesiącach 2024 roku.
Ta nierównowaga podaży i popytu doprowadziła do znacznego wzrostu stawek spot za fracht lotniczy. Xeneta zauważa, że tradycyjnie w miesiącach letnich następuje spowolnienie popytu i spadek stawek, jednak w 2024 roku stawki wzrosły do bezprecedensowego poziomu, szczególnie na rynkach wychodzących w Azji.
Patrząc w przyszłość, autorzy raportu sugerują, że napięcia geopolityczne będą nadal wpływać na rynek przewozów lotniczych.
W odpowiedzi na niestabilną sytuację rynkową następuje strategiczna zmiana w relacjach nadawców ładunków i spedytorów w kierunku zawierania umów długoterminowych. Nadawcy ładunków domagają się gwarantowanych stawek na szczyt sezonu w czwartym kwartale ze względu na obawy związane z niedoborami przepustowości.
Źródło: trans.info