Wysokie stawki frachtu kolejowego między Europą, a Chinami są wspierane przez rosyjski popyt

Pod koniec pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku ruch kolejowy na trasie Chiny-Europa operatora China-Europe Railway Express wzrósł o 30 procent w porównaniu z tym samym okresem w 2022 roku.

Od stycznia do czerwca China-Europe Railway Express wykonała 8,6 tysiąca przewozów w obie strony i obsłużył ponad 936 tysięcy TEU, przy czym liczba przewozów wzrosła o 16 %, a wolumen przewożonych towarów o 30 % w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Najbardziej znaczący wzrost ruchu odnotowano na trasie Xi'an - Duisburg. China-Europe Railway Express zwiększyła częstotliwość wysyłania pociągów kontenerowych na tej trasie z jednego do dwóch razy w tygodniu. Ponadto wprowadzono nową usługę do Łodzi w Polsce, co znacznie skróciło czas tranzytu na trasie Chiny-Europa.

The Loadstar zauważa, że na początku bieżącego roku chińscy operatorzy byli w niekorzystnej sytuacji i tylko popyt na transport kolejowy Rosja-Chiny zapobiegł załamaniu stawek na trasie Chiny-Europa. W tym czasie rosyjscy spedytorzy zwrócili się w stronę kolei ze względu na brak możliwości na rynku frachtu morskiego. To właśnie ten popyt pozwolił chińskim operatorom kolejowym utrzymać wysokie stawki na rynku europejskim.