Wzrosły stawki na przewozy lotnicze z Chin

Stawki za wyczarterowanie samolotu towarowego wzrosły do ​​1,5 miliona USD za lot w jedną stronę, w skutek wzrostu ograniczenia możliwości przewozowych nasilających się w szczycie sezonowego zapotrzebowania, podała Lloyd's List, powołując się na Flexport.

Pomimo wysokich cen znalezienie wolnych miejsc przewozowych będzie bardzo trudne, przynajmniej do początku grudnia. Deficyt przepustowości stał się szczególnie dotkliwy na trasach z Azji do Ameryki Północnej i Europy.

Camilla Carenton, menedżer Flexport ds. transportu lotniczego w Europie, poinformowała, że ​​stawki czarterowe na chwilę obecną wahają się od 1,2 mln do 1,5 mln USD za lot w jedną stronę. Dla porównania, rok temu stawki plasowały się na poziomie ok. 1 mln USD, a w roku poprzedzającym pandemię – 2019 – na poziomie ok. 500 tys. USD za lot w jedną stronę.

Wśród czynników napędzających wzrost stawek menedżer Flexport wymieniła wysoki sezonowy popyt, na który nałożył się spadek podaży spowodowany zakłóceniami w funkcjonowaniu lotnisk w Chinach w związku z pogarszającą się sytuacją epidemiologiczną i niedawnymi tajfunami, a także reorganizacją dostaw ładunków z transportu morskiego na lotniczy, wywołaną kryzysem na rynku morskich przewozów kontenerowych.

W związku z powyższym Camilla Carenton zwróciła uwagę na inny, nietypowy dla rynku trend. Zazwyczaj rynek odnotowuje szczyt popytu w okolicach tak zwanego „Złotego Tygodnia” w Chinach, po którym następuje kolejny szczyt związany z europejskimi świętami Bożego Narodzenia. W tym roku, ze względu na wszystkie zakłócenia, szczyt popytu prawdopodobnie potrwa do Świąt Bożego Narodzenia bez przerwy.

Wzrost stawek na dostawy lotnicze powietrza - do 18%

Stawki na spotach na trasach z Azji w 37 tygodniu roku ponownie wzrosły osiągając najwyższy poziom w tym roku i będąc blisko rekordu wszechczasów. W szczególności gwałtownie wzrosły stawki z Hongkongu (HKG) i Szanghaju (PVG) do Ameryki Północnej i Europy, informuje Lloyd's Loading List, powołując się na najnowsze dane z Baltic Air Freight Index (BAI).

Według danych BAI średni koszt frachtu lotniczego z PVG do Ameryki Północnej na rynku spotowym wzrósł o kolejne 4% w 37 tygodniu roku i osiągnął 11,43 USD za kilogram, stawki z HKG wzrosły w ciągu tygodnia o ponad 8% i przekroczyły poziom 10 USD.

Koszty dostawy do Europy rosną jeszcze szybciej. Stawki na spotach na trasach z lotniska PVG wzrosły w tym tygodniu o 18%, z 6,06 USD do 7,19 USD za kilogram, z HKG o ponad 13%, z 5,24 USD do 6,04 USD za kilogram.