Embargo na rosyjskie produkty naftowe stwarza ryzyko dla europejskich kierowców ciężarówek

Embargo na dostawy morskie rosyjskich produktów naftowych do UE (od 5 lutego) stwarza zagrożenia dla większości europejskich kierowców ciężarówek i dla 40% zmotoryzowanych, z powodu możliwych niedoborów i wyższych cen oleju napędowego - oceniają analitycy The New York Times.

Gazeta zauważa, że kontrakty terminowe na olej napędowy w Europie rosły w cenie jeszcze przed wejściem w życie embarga. W 2022 roku Rosja dostarczała do Europy około połowy całego importu oleju napędowego do UE, wynoszącego około 700 tys. baryłek na dobę.

Gazeta podała, że unijne rafinerie gromadziły zapasy paliw w ostatnich tygodniach przed wprowadzeniem embarga. Zdaniem analityków, Europa będzie musiała zwiększyć import oleju napędowego od innych potęg rafineryjnych. Wśród nich są Arabia Saudyjska, Kuwejt, ZEA, Indie, Chiny i USA. Jednocześnie eksperci NYT uważają, że rosyjskie dostawy oleju napędowego do Europy będą trudne do zastąpienia w krótkim czasie.

Źródło: nytimes.com