Europejskie stawki za transport drogowy nadal spadają

Według najnowszego raportu analityków Transport Intelligence i Upply, w pierwszym kwartale 2023 r. odnotowano dalszy spadek stawek za transport drogowy w Europie. Jest to drugi kwartał z rzędu, w którym stawki spadły po długim okresie wzrostu.

W pierwszych trzech miesiącach 2023 r. wskaźnik spotowy spadł do 132,5 punktu, ze 142,1 punktu w czwartym kwartale 2022 r. Wskaźnik stawek kontraktowych spadł do 127,2 punktu, ze 130 punktów w ostatnim kwartale 2022 roku.

Pomimo spadków w ciągu ostatnich dwóch kwartałów, wskaźniki spotowe i kontraktowe były znacznie powyżej swoich poziomów w analogicznym okresie 2022 roku.

Zmniejszony popyt na przewozy towarowe związany z niższym popytem konsumpcyjnym spowodowanym wysoką inflacją w większości krajów europejskich przyczynił się do spadku stawek.

Dodatkowym czynnikiem przyczyniającym się do obniżenia stawek transportowych był spadek cen paliw, które w pierwszym kwartale 2023 r. spadły średnio o 9% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.

Stawki na kierunku Polska - Niemcy

Na trasie między Warszawą, a Duisburgiem (Niemcy) w pierwszym kwartale roku nastąpiła obniżka wszystkich stawek. Na trasie do Duisburga kontrakty były o 2,4% niższe w porównaniu z poprzednim kwartałem (i wynosiły średnio 1 496 EUR lub 1,38 EUR/km). Stawki spotowe spadły bardziej gwałtownie, o 6,6% do 1 680 euro (1,56 euro/km). Warto zauważyć, że w porównaniu do ubiegłego roku stawki kontraktowe wzrosły o ponad 24%, a stawki spotowe o 16%.

W kierunku powrotnym do Warszawy stawki kontraktowe spadły o 2,1% w porównaniu z czwartym kwartałem 2022 r., do 1 184 EUR (1,09 EUR/km). Na rynku spotowym przewoźnicy żądali średnio o 8% mniej, na poziomie 1 367 EUR (1,26 EUR/km).

Analitycy TI zwracają uwagę, że spadek średniej rynkowej stawki spotowej w Polsce (o 8,3%) był dwukrotnie większy, niż średni spadek w Europie - co jest konsekwencją spadku konsumpcji w tym kraju.

Stawki na kierunku Francja - Niemcy

Z Duisburga do Lille ceny kontraktowe spadły o 6,5% kwartał do kwartału - do 704 EUR (2,33 EUR/km) i o 9,6% na rynku spotowym - do 755 EUR (2,5 EUR/km). W przeciwnym kierunku, kontrakty spadły o 2,3% (499 EUR i 1,65 EUR/km). Co ciekawe, rynek spotowy na tej trasie wzrósł o 1,9% do 577 EUR (1,91 EUR/km).

Stawki na kierunku Francja - Hiszpania i Włochy

Trasa między Francją, a Hiszpanią była jedną z niewielu, na których stawki kontraktowe wzrosły. Wynika to ze zwiększonej produkcji rolnej w Hiszpanii. Po kilku latach słabych zbiorów na Półwyspie Iberyjskim, francuscy importerzy chętnie zabezpieczają dostawy żywności z Hiszpanii.

Na trasie Paryż-Madryt hiszpańskie stawki kontraktowe wzrosły o 12,5%, podczas gdy stawki spotowe spadły o 1,5%. Na trasie do stolicy Francji stawki kontraktowe wzrosły o 4,1%, podczas gdy ceny spotowe spadły o 4,3%.

Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku Włoch. Zapowiedź lepszych zbiorów w 2023 r. doprowadziła do wyższych stawek kontraktowych na trasach eksportowych z tego kraju, niż na większości tras europejskich.

 Spadki koniunktury będą kontynuowane

Autorzy raportu podają, że niższe wolumeny produkcji i zwiększone wolne moce przewozowe oznaczają, że trend spadkowy stawek prawdopodobnie utrzyma się w 2023 r. Pozostaną one jednak wysokie w porównaniu do poziomów historycznych, ze względu na wysokie koszty. Ograniczy to skalę obniżek stawek.

Kolejnym czynnikiem ograniczającym obniżki będzie presja płacowa. Stwki prawdopodobnie nie spadną do historycznie niskich poziomów, pomimo wyraźnego spadku popytu na konsumpcję i transport.

Źródło:  trans.info