Konsumenci na całym świecie przechodzą w tryb oszczędzania

Konsumenci w krajach Europy, Azji i USA w obliczu wysokiej inflacji powracają do trybu oszczędnościowego, który dominował w latach 70. i 80. W szczególności badanie przeprowadzone przez firmę IRI wykazało, że konsumenci zaczęli przygotowywać w domu zabierać ze sobą jedzenie do pracy, kupować żywność po obniżonych cenach z bliskim terminem przydatności, spożywać mniej napojów alkoholowych i częściej szukać okazji w sklepach. Badanie było prowadzone przez 12 miesięcy do lipca 2022 roku włącznie.

Myśląc o zakupie nowego produktu, konsumenci skupiają się obecnie przede wszystkim na cenie (62%) i dostępności (49%). Znacznie mniej ważne się stały wyższa jakość produktu (15%) czy jego innowacyjność (8%).

Zmiana zachowań konsumentów miała negatywny wpływ na ogólną sprzedaż detaliczną, ale jednocześnie wzmocniła sprzedaż marek własnych detalistów, ponieważ są one zazwyczaj najbardziej przystępne cenowo. Na przykład w Europie (Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Hiszpania, Włochy, Holandia) sprzedaż w tym segmencie wzrosła o 5,4% licząc od początku roku i stanowi 35,4% całej sprzedaży FMCG.