Morskie przewozy kontenerowe: rynek „megagraczy” i „megatechniki”

Na rynku morskich przewozów kontenerowych nadal jest aktualna tendencja powiększenia się zarówno globalnych operatorów przewozów kontenerowych, jak i statków międzykontynentalnych.

W ostatnich latach liczba wielkich spedytorów kontenerowych znacznie zmniejszyła się na skutek łączeń i konsolidacji, i one nadal się łączą poprzez wejście w aliansy dla wspólnego korzystania ze statków i infrastruktury portowej.

Następnym poziomem globalizacji spedycji kontenerowych są inwenstycje w terminale portowe, co daje im możliwość jeszcze bardziej powiększyć kontrolę nad rynkiem przewozów kontenerowych. Operatorzy portowi chętnie zgadzają się na akcjonowanie przez linie morskie, licząc, że otrzymają zysk w postaci zwiększenia ilości statków wchodzących do portu i przeładunku kontenerów.

Korporacje chińskie Cosco, China Merchant и China Overseas Port Holding od 2010 roku zainwestowały ponad 4 mlrd dolarów w kupno udziałów w 21 z 50 największych portów kontenerowych świata. I to w dodatku do ponad 40 mlrd dolarów, które Chiny zainwestowały w rozwój własnych portów morskich.

Cosco zainwestowała w kupno udziałów w terminalach w Seattle, włoskim porcie Vado i greckim Pireusie. W 2016 roku Pireus został jednych najszybciej rosnących aktywów Cosco, obroty kontenerowe tu zwiększyły się o 14%.

APM Terminals to operator terminalowy w strukturze holdingu AP Moller Maersk A/S, któremu należy największa na świecie spedycja kontenerowa Maerks Line, od 2010 roku zainwestował w rozwój swojej sieci terminalowej 7,9 mlrd dolarów. Druga największa spółka Mediterranean Shipping Co w styczniu kupiła 54% akcji największego terminalu kontenerowego w porcie Long Beach.

Jednocześnie Maersk Line dalej powiększa swoje kontenerowce. W kwietniu firma otrzymała nowy największy na świecie kontenerowiec Madrid Maersk o pojemności 20 568 TEU. I to tylko pierwszy z 11 analogicznych statków, które planuje się zbudować w ramach projektu EEE Mark II. Projekt zawiera szereg konstruktywnych modyfikacji w porównywaniu z oryginalnym projektem statków EEE, dostarczonych Maersk w latach 2013 – 2015, które zwiększają ilość kontenerów przewożonych na pokładzie i w ładowni mniej-więcej o 12%.

Ale już wkrótce status „najwięszego na świecie kontenerowca” przejdzie do innego statka o pojemności 21,1 tys. TEU, który otrzyma spółka kontenerowa OOCL.

Przypomnimy, że jeszcze nie tak dawno świat zachwycał się możliwościami ładnunkowymi statków o pojemności 18 tys. TEU. Dzisiaj to już przeszłość.

Źródła: rzd-partner.ru, tass.ru