Obroty cargo żeglugi powietrznej spadły o 8% w 2022 r. i spadną w przyszłym roku

Według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), globalne podróże lotnicze wzrosły w ubiegłym roku o 64,4% w porównaniu z rokiem 2021 (w pasażerokilometrach, RPK).

Szczególnie imponująco w 2022 roku wzrosły międzynarodowe podróże lotnicze - o 152,7%. Choć w dużej mierze wynika to ze słabego wzrostu w 2021 r. W porównaniu z 2019 r. międzynarodowy ruch lotniczy zmniejszył się o 37,8%.

Globalne obroty cargo w lotnictwie cywilnym w 2022 roku spadły o 8% w porównaniu z wysokimi wynikami z 2021 roku. Jednocześnie, w porównaniu z wynikami "przedpandemicznego" roku 2019, spadek wyniósł tylko 1,6% - podał rzecznik prasowy IATA.

Jednocześnie spadek obrotów towarowych przyspieszył pod koniec roku, do 13,7% w listopadzie i 15,3% w grudniu w porównaniu do tych samych miesięcy ubiegłego roku.

Podaż zdolności przewozowych cargo na rynku lotniczym w roku 2022 wzrosła o 3% w stosunku do roku 2021. Jednocześnie, w stosunku do "przedpandemicznego" roku 2019, wskaźnik ten spadła o 8,2%.

Prognozując przyszłą sytuację na rynku towarowych przewozów lotniczych, dyrektor generalny IATA William Walsh zauważył, że podejmowane obecnie działania mające na celu walkę z inflacją poprzez "schłodzenie" gospodarki doprowadzą do dalszego spadku ruchu cargo. Na koniec 2023 roku wskaźnik spadnie o 5,6% w stosunku do 2019 roku.

Jednocześnie średnia rentowność i całkowite przychody linii lotniczych w 2023 roku będą znacznie wyższe niż przed pandemią – prognozuje szef IATA.