„Platon”: w Rosji – zwiększa się, w Finlandii – nie będzie w ogóle...

Rosyjski rząd odłożył zaplanowane od 1 lutego 2017 roku zwiększenie taryfy na przejazd samochodów ciężarowych o wielkiej ładowności po trasach federalnych w systemie „Platon” i ustanowił datę i wielkość kolejnego zwiększenia: 15 kwietnia koszt przejazdu wzrośnie do 3,06 rubli za kilometr (aktualny koszt wynosi 1,53 rub/km).

Zwiększenie kosztu przejazdu rosyjskimi drogami wpłynie przede wszystkim na rentowność przewozów wewnąrz Rosji na długie dystansy. Właśnie dlatego wciąż trwają protesty przewoźników rosyjskich żądających zupełnej likwidacji systemu „Platon”. W przewozach międzynarodowych z Europy do najbliższych regionów Rosji to zwiększenie nie będzie odczuwalne.

„Przejazd po drogach w systemie „Platon” zdrożeje, ale na przewozy z Europy do najbliższych regionów Rosji to nie wywrze silnego wpływu: koszt przewozu do Moskwy wzrośnie mniej więcej o 10 euro, - komentuje sytuację dyrektor TELS CARGO Andrej Abragimowicz. – Bardziej odczują to ci, którzy wożą na długie dystansy.”

Zdaniem eksperta, dla dużych przewoźników wdrożenie systemu „Platon” w Rosji ma też pewne zalety – przewozy stały sie bardziej przezroczyste: jest trudniej stosować „szare” schematy, co częściej robią liczni drobni przewoźnicy, tworząc konkurencję cenową wobec uczciwych uczetników rynku.

Jednak na tle na razie i bez tego nie bardzo korzystnej sytuacji gospodarczej w Rosji jakiekolwiek decyzje, które obniżają rentowność przewozów i zwiększają koszty produkcji dla końcowego odbiorcy, są zawsze boleśne i wymagają wyważonego podejścia.

Na tym tle jest godna uwagi wiadomość o tym, że Ministerwo transportu i komunikacji Finlandii, odwrotnie, zawiesiło projekt tworzenia systemu płatnych autostrad w kraju. Zakładano, że przejściu do płatnych dróg będzie towarzyszyć rezygnowanie z niektórych podatków, na przykład – podatku na zakup nowego samochodu. Ten projekt został poddany ostrej krytyce z różnych stron: ze strony koalicji rządzącej, jak i partii opozycyjnych. A zatem w kraju zachowuje się aktulany „status quo”: stare podatki pozostają, lecz projekt na wzór rosyjskiego „Platona”, polegający na stworzeniu spółki państwowej, króra zajmowałaby się obsługą fińskich dróg i pobierała opłatę za ich wykorzystanie – także odrzucono.

Dział marketingu Grupy Spółek TELS, z wykorzystaniem danych portalu asmap.ru