Podaż kontenerowców będzie zbyt duża jak na "niski sezon"

Duńska firma analityczna Sea-Intelligence szacuje, że podaż usług przewozowych na kluczowych azjatyckich trasach eksportu kontenerów na zachodnie rynki konsumenckie w sezonie Chińskiego Nowego Roku w 2023 roku przekroczy poziom z 2021 r., który charakteryzował się rekordowo wysokim popytem na przewóz ładunków. W tych okolicznościach powinniśmy spodziewać się dalszego spadku stawek frachtowych.

Okres Chińskiego Nowego Roku to tradycyjny "niski sezon" dla rynku żeglugi kontenerowej, ze względu na gwałtowne spowolnienie aktywności produkcyjnej w Azji. Linie żeglugowe praktykują w tym okresie anulowanie rejsów, aby dostosować podaż do popytu.

W 2020 roku niski sezon trwał dłużej ze względu na pandemię Covid. W latach 2021 i 2022 linie żeglugowe w niewielkim stopniu zmniejszały zdolność przewozową ze względu na utrzymujący się wysoki popyt.

Według Sea-Intelligence, planowana podaż w niskim sezonie na początku 2023 roku w uśrednieniu przekroczy zarówno poziom z 2019 roku, jak i średnią podaż w okresie Chińskiego Nowego Roku w latach 2016-2019 o ponad jedną trzecią.

Najbliżej poziomów sprzed kryzysu jest planowana przepustowość na trasach z Azji do portów śródziemnomorskich, która będzie tylko o 17% wyższa niż w 2019 r. Największy wzrost obserwujemy w segmencie Azja - Wybrzeże Atlantyckie w USA, +57% w stosunku do poziomów z 2019 r.