Rynek UE
Polski rynek międzynarodowych przewozów drogowych jest w fazie wzrostowej. W okresie 6 miesięcy 2018 roku z innych krajów Unii Europejskiej do Polski za pomocą transportu drogowego dostarczono 19,3 mln ton ładunków – o 15,3% więcej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Z Polski do krajów UE w tym okresie wyeksportowano za pomocą transportu drogowego 21,8 mln ton ładunków – o 18,3% więcej, niż w ciągu 6 miesięcy 2017 roku. Łączny wolumen ładunków dostarczonych za pomocą transportu drogowego pomiędzy Polską a innymi krajami UE wzrósł o 5,9 mln ton. (Tu i dalej – na podstawie danych Eurostat, opracowanych przez specjalistów Departamentu Marketingu Grupy TELS.)
W wymianie handlowej na obu kierunkach przeważały towary przemysłowe. Łączny import i eksport wyrobów przemysłowych w pierwszym półroczu 2018 roku wyniósł 15,1 mln ton, odnotowując wzrost o ponad 15% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. W tym samym czasie eksport tej grupy towarów był wyższy od importu o 3,3 mln ton.
Jeśli chodzi o różnego rodzaju wyroby przemysłu chemicznego, to pomiędzy Polską a innymi krajami UE w styczniu-czerwcu 2018 roku samochody przewiozły 6,7 mln ton, zaś dynamika wzrostu w tej grupie towarów wyniosła około 20%. Import tych towarów do Polski był wyższy od eksportu o 1,1 mln ton.
W omawianym okresie do/z Polski transportem samochodowym dostarczono 6,2 mln ton (+24%) produktów spożywczych i karmy dla zwierząt, a eksport był wyższy od importu o 0,9 mln ton. Około jednej trzeciej wolumenu w tej grupie towarów stanowiły łatwo psujące się artykuły spożywcze.
Obrót wyrobami metalurgicznymi w transporcie drogowym w pierwszym półroczu bieżącego roku osiągnął 5,5 mln ton (+7,8%), importowano o 1 mln ton więcej, niż eksportowano.
Istnieje wysoka dynamika dodatnia eksportu produktów rolnych. W styczniu-czerwcu 2018 roku za pomocą transportu drogowego do krajów UE dostarczono około 1,7 mln ton tych towarów – o 48% więcej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. O ponad 4,5-krotnie wzrósł eksport żywych zwierząt (z 0,95 do 5,32 tys. ton), istotnie zwiększyły się dostawy zbóż (673 tys. ton; +57,8%) oraz drewna (632 tys. ton; +39,4%).
Rynek WNP
Łączna wymiana handlowa Polski realizowana za pomocą transportu drogowego (zarówno w imporcie jak i eksporcie) z głównymi partnerami handlowymi w WNP (Rosja, Ukraina, Białoruś) w pierwszym półroczu 2018 roku wyniosła około 4,5 mln ton – o 2,5% więcej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Łączny eksport do tych krajów spadł o 8,7%, przy czym import wzrósł o 16,5%.
Największy spadek w eksportowych przewozach drogowych miał miejsce w przypadku Białorusi – minus 35,7% (z 794 do 511 tys. ton). Na tym kierunku ponad 2-krotnie spadły wolumeny transportów świeżych i mrożonych warzyw i owoców, o 20% spadł eksport produktów spożywczych oraz karm dla zwierząt. Import do Polski z Białorusi wzrósł o 21,5%: prawie 2,5-krotnie wzrosły wolumeny transportów produktów spożywczych i 1,5-krotnie - drewna.
Obrót towarów pomiędzy Polska a Rosją realizowany za pomocą transportu drogowego w omawianym okresie wyniósł 1,5 mln ton. W obu kierunkach przewieziono mniej-więcej podobną ilość ładunków, jednak import z Rosji wzrósł o 14,4%, zaś eksport – jedynie o 2,2%. O 40,4% wzrósł import do Polski surowców naturalnych i przemysłowych, materiałów budowlanych; o 20,5% - wyrobów przemysłowych (przede wszystkim dzięki dostawom szkła i papieru); o 17,1% - wyrobów metalurgicznych.
Eksport ładunków w transporcie drogowym na Ukrainę w pierwszym półroczu wzrósł o 5,8% prawie osiągając poziom 1 mln ton; import z tego kraju wzrósł o 15,2% do 907 tys. ton. Ukraina gwałtownie redukuje spożycie polskich produktów rolnych (-36,9%), zwiększając jednocześnie import z Polski produktów spożywczych (+43%). 1,5-krotnie wzrosły dostawy na Ukrainę produktów naftowych. O 27,5% wzrosły dostawy do Polski ukraińskiego drewna oraz materiałów opałowych z drewna, import wyrobów metalurgicznych wzrósł o 52,2%; chemii - o 63,4%.