Potencjał sektorów rynku i ich zachowanie podczas pandemii

Kontynuujemy publikację wyników audytu marketingowego branży logistycznej w nowych warunkach.

Dział analityki i badań marketingowych Grupy Kapitałowej TELS zbadał, przeanalizował i przedstawił w swoim raporcie takie zagadnienia, jak: ocena potencjału różnych sektorów rynku, zachowanie branż w sytuacjach kryzysowych, prognozy rozwoju oraz potencjał rynku TSL dla różnych rodzajów transportu i kierunków transportu.

W pierwszym artykule - „Logistyka 2020-2021: życie po pandemii” opublikowanym w listopadzie, zostały zaprezentowane dane jednej z części tego raportu: trendy rynkowe, które ukształtowały się i umocniły w wyniku pandemii i które będą kształtować przyszłość logistyki transportu. W niniejszym artykule poruszony zostanie temat potencjału różnych sektorów rynku i ich zachowania w sytuacjach kryzysowych, analogicznych do pandemii COVID-19.

Atrakcyjność branż podczas pandemii

Tegoroczna pandemia koronawirusa pokazała różne reakcje branży na tego typu okoliczności. W niektórych branżach spadek popytu na międzynarodowe usługi logistyczne w szczytowym okresie kryzysu sięgnął 40-50% (materiały budowlane, metalurgia), ale są branże, w których nastąpił wzrost o 20-30% (napoje, soki, wody; FMCG -produkty pierwszej potrzeby).

Jednocześnie tymczasowe pogorszenie się sytuacji w niektórych branżach nie oznacza, że ​​branża ta staje się mało obiecująca dla dostawcy usług logistycznych. Czasami potencjał branży (wielkość popytu na usługi logistyczne) pozwala na pozostanie branży obiecującej nawet przy chwilowej redukcji.

Na przykład branże inżynierii mechanicznej, przemysłu chemicznego, materiałów budowlanych wykazały silny spadek w okresie pandemii, ale ich potencjał pozwala pozostać na liście branż o dużym zapotrzebowaniu na usługi logistyczne. W przeciwieństwie do farmaceutyków i obróbki drewna, gdzie zapotrzebowanie na dostawy w czasie pandemii wzrosło, jednak potencjał rynku nadal pozostaje niski.

Na podstawie zachowań branż w dobie kryzysu, biorąc pod uwagę ich potencjał, można określić TOP branże o największej atrakcyjności dla dostawców usług logistycznych, są to: napoje, soki, wody; FMCG-produkty pierwszej potrzeby; przemysł motoryzacyjny, celulozowo-papierniczy i chemiczny; produkty spożywcze, inżynieria mechaniczna.

Ranking sektorów rynku w zleceniach transportowych dla transportu drogowego towarów na podstawie ich wielkości i dynamiki w dobie kryzysu

Branża (ranking malejąco)

Dynamika w dobie kryzysu

Wielkość branży,

transport samochodowy w 2019 r., Import do Federacji Rosyjskiej

 

Napoje, soki, wody

29%

49 500

FMCG (produkty pierwszej potrzeby)

20%

36 585

Przemysł celulozowo-papierniczy

5%

51 659

Przemysł motoryzacyjny

2%

40 043

Produkty spożywcze

-4%

52 958

Przemysł chemiczny

-10%

89 994

Inżynieria mechaniczna

-23%

102 087

Materiały budowlane

-46%

228 555

Metalurgia

-50%

89 846

Produkcja rolna

-56%

31 908

Obróbka drewna

7%

9 669

Farmaceutyki

2%

18 134

Elektronika i sprzęt AGD

-14%

16 497

Meble

-16%

8 177

Tekstylia

-16%

6 533

Ubrania, buty, akcesoria

-17%

9 810

Inne

-36%

10 778

PS: Należy również mieć na uwadze, że każda branża dodatkowo posiada wewnętrzne perspektywy rozwoju, które prawdopodobnie nie wpłyną znacząco na ich potencjał, ale mogą redystrybuować łańcuchy dostaw. Na przykład duża transformacja związana z rozwojem pojazdów elektrycznych jest spodziewana w przemyśle motoryzacyjnym (jest to już zupełnie inny zestaw zmiennych). Periodyk Forbes rozważył hipotezę, że pokolenie Z znacznie ograniczy spożycie alkoholu i mięsa.