Rynek logistyczny zdecydowanie przestawia się na kontenery: dowody są niepodważalne

Globalną tendencję do przestawiania się rynku logistycznego na kontenery potwierdzają zarówno dane statystyczne z rynku przewozów kontenerowych, jak również komentarze rynkowych ekspertów. Poniżej przedstawiamy kilka argumentów, które jednoznacznie potwierdzają tę tezę.

Skonteneryzowanie ładunków niekontenerowych

Dążenie do przewozu kontenerami ładunków, które wcześniej były uważane za niekontenerowe, już od dawna jest zauważalną tendencją. Ta tendencja jest szczególnie zauważalna na rynku przewozów transportem kolejowym. Dla przykładu, według danych BCG, w przypadku dostaw z Chin do Niemiec prawie 100% ładunków kolejowych przewożonych jest kontenerami, w tym kamień budowlany, minerały metaliczne oraz niemetaliczne, paliwo i tym podobne towary z uwagi na dominację technologii przeładunku towarów kontenerowych zarówno portach chińskich jak i niemieckich.

Podczas jednej z niedawnych konferencji („Kontenery oraz przewozy kontenerowe. Aktualne zagadnienia, pomysły, rozwiązania”) specjaliści z firmy „KOTTA container” mówili na temat opracowania kontenera z możliwością rozładunku od dołu, który może pełnić funkcje wagonu, magazynu oraz posiada otwierane dolne drzwi. Ten kontener zasadniczo zmienia spojrzenie na technologię przewozu i przeładunku ładunków sypkich. Na tej samej imprezie firma ICT (Innovative Container Technology) zaprezentowała 20-stopowe kontenery spełniające normy ISO w zakresie przewozu ładunków luzem, płynnych i sypkich, których uniwersalna konstrukcja pozwala na szybkie przestawianie się z jednego rodzaju ładunku na inny.

Ładunki chłodnicze przestawiają się na kontenery

Według danych statystycznych RŻD (Kolei Rosyjskich), zgodnie ze stanem na styczeń 2019 r. łączny tabor wagonów chłodniczych w sieci zmalał o 17,2% (zmniejszenie funkcjonującego taboru – o 9,8%). Na pierwszy rzut oka liczba ta jest przerażająca, lecz w opinii kierownika Działu Przewozów Kolejowych Grupy TELS Andrieja Lisowskiego, zjawisko to ma swoje wytłumaczenie: „Wagonami zakrytymi i chłodniczymi będą nadal przewożone duże partie ładunków i/lub ładunki ciężkie. Dla przykładu, kolejowy zespół chłodniczy składa się z 4 wagonów wyposażonych w jeden wspólny agregat chłodniczy – łącznie może przewieźć 200 ton ładunku. Oczywiście, że 60 ton ładunku w wielu przypadkach bardziej opłaca się przewieźć kontenerami chłodniczymi”. „Segment kontenerowych przewozów chłodniczych koleją tak czy inaczej rozwija się. I ten kierunek najprawdopodobniej posiada niezłe perspektywy biznesowe, skoro nawet tak duży globalny operator jak Maersk planuje rozwijać kolejowe przewozy chłodnicze z portów Rosji w głąb kraju” - dodał ekspert.

Spadek importu z UE jako wsparcie dla rynku przewozów kontenerowych

Rozwój rynku przewozów kontenerowych w pewnym stopniu wspierany jest przez spadek importu towarów z UE. Według danych Eurostat, w 2018 r. rynek przewozów drogowych z UE do Rosji spadł o 2,3%. Co prawda, jednocześnie o 9,8% w transporcie drogowym wzrósł eksport, ale tak się stało w pierwszej kolejności dzięki drewnu oraz żelazu i stali (ładunkom niekontenerowym).

Z różnych powodów – sankcji, retorsji, spadku kursu rubla itp. – spada konkurencyjność europejskich towarów w porównaniu do tańszych zamienników z Chin oraz innych azjatyckich krajów. Przytłaczająca część importu z UE do Rosji przewożona jest transportem drogowym, głównie naczepami-plandekami oraz chłodniami. Odpowiednio wzrasta potencjał rynku przewozów morskich i kolejowych we wschodnim kierunku dzięki ładunkom najbardziej nadających się do przewozu kontenerami.

Andriej Lisowski: „Obecnie chiński przemysł produkuje zaawansowane towary, których właściwości techniczne nie są gorsze od znanych marek światowych, natomiast są od nich o wiele tańsze, szczególnie jeśli marka nie jest jeszcze obecna na rynku światowym. W krajach EaWG już dość aktywnie kupuje się chiński sprzęt na własne potrzeby lub na sprzedaż – widzimy to po zleceniach naszych Klientów. Dla nich kolejowy przewóz kontenerowy jest prawie bezalternatywną opcją: samolotem drogo, morzem – nie do zaakceptowania z punktu widzenia terminów dostawy oraz niepokojąco z punktu widzenia bezpieczeństwa towaru. Cena towaru jest na takim poziomie, kiedy zwiększenie kosztów dostawy nie wpływa jakkolwiek istotnie na koszt własny importowanego towaru”.

Prognozowane na najbliższe dwa lata osłabienie waluty krajowej oraz spowolnienie wzrostu wynagrodzeń w Rosji będzie powodowało spadek popytu na europejskie towary i zmianę kierunków przepływu towarów na rzecz tańszych towarów z Chin. To również powinno zwiększyć potencjał rynku kolejowych przewozów kontenerowych zarówno w kontekście dostaw importowanych kontenerów z portów, jak i w segmencie lądowych przewozów z ChRL.

Departament Marketingu Grupy TELS

Źródła: rzd-partner.ru, infranews.ru, korabel.ru, BCG