Popyt na usługi przewozu ładunków transportem lotniczym wzrósł w kwietniu 2021 r. o 12% w porównaniu do tego samego okresu w 2019 r., podało Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). Organizacja podkreśla, że do poprawnej analizy zapotrzebowania na przewozy lotnicze ładunków konieczne jest porównanie danych z kwietnia 2021 i 2019 roku, gdyż dane z roku 2020 są zniekształcone z powodu ograniczeń nałożonych przez różne kraje w walce z pandemią koronawirusa.
Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali 25,6% wzrost międzynarodowego popytu na ich usługi w kwietniu 2021 roku. Wzrost popytu na usługi przewozów lotniczych ładunków świadczone przez europejskich przewoźników lotniczych wzrósł o 11,4%, linie lotnicze regionu Azji i Pacyfiku - 9,2%, przewoźników z regionu Bliskiego Wschodu - 15,3% i linie afrykańskie - 30,6%.
Spadek popytu na przewozy lotnicze ładunków w kwietniu 2021 roku zaobserwowano natomiast w Ameryce Łacińskiej – o 32,7% niższy niż w tym samym okresie w 2019 roku.
Jak wynika z badania, wzrosła konkurencyjność transportu lotniczego w porównaniu z transportem morskim. Taryfy dla ładunków lotniczych od osiągnięcia szczytu w kwietniu 2020 r. ustabilizowały się, podczas gdy taryfy za przewóz kontenerów drogą morską pozostają stosunkowo wysokie i nadal rosną.
„Stawki frachtu lotniczego wzrosły zeszłej wiosny 4-5 krotnie. Od czerwca br. jednak nieznacznie spadły. Stabilizacja stawek w zauważalny sposób wpływa na rozwój czarterowych przewozów ładunków. Jednak mało prawdopodobne, aby stawki kiedykolwiek powróciły do poziomu sprzed pandemii. Na pewno nie będzie to miało miejsca w najbliższej przyszłości ” –skomentował sytuację Dział Transportu Lotniczego Grupy TELS.