W pierwszym półroczu 2016 r. z krajów Unii Europejskiej do Federacji Rosyjskiej komunikacją samochodową wwieziono 4507 tysięcy ton ładynków. W porównywaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku zmniejszenie wielkości importu wyniosło 6,1%.
Jednak ujemna dynamika znacznie obniżyła się zarówno w stosunku do ubiegłego roku, jak do pierwszego kwartału bieżącego roku. Toteż zgodnie z wynikami pierwszego kwartału roku 2016 ujemna dynamika wynosiła -10% w porównywaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku, roczna dynamika 2015 roku w porównywaniu c 2014 była -32%.
W wymiarze materialnym obniżenie transportu komunikacją samochodową z UE do FR w 1. półroczu bieżącego roku w porównywaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku wyniosło – 294 tys. ton. Największe obniżenie przypada na import z Polski (-89,4 tys. ton; -13,4%), Litwy (-79,2 tys. ton; -23,4%), Finlandii (-78,6 tys. ton; -13,1%).
Największa dynamika dodatnia jednocześnie ze stosunkowo wysokim wzrostem przewozów w wymiarze materialnym odnotowano z Luksemburgu: +85,5%; +8,5 tys. ton. Istotnie wzrosła wielkość transportu komunikacją samochodową z Niderlandów, Czech, Włoch.
Statystyka transportu samochodowego z UE do Federacji Rosyjskiej w 1. półroczu 2016 r.
6 mies. 2016 r. | Dynamika w stosunku do 6 mies. 2015 r., tony | Dynamika w stosunku do 6 mies. 2015 r., % | |
UE, w sumie | 4506802 | -293638 | -6,12 |
Niemcy |
1052848 | -29863 | -2,76 |
Polska |
577247 | -89499 | -13,42 |
Finlandia | 519420 | -78568 | -13,14 |
Niderlandy | 350741 | 9577 | 2,81 |
Włochy | 303530 | 5613 | 1,88 |
Litwa | 259328 | -79167 | -23,39 |
Francja | 194954 | 924 | 0,48 |
Czechy | 178909 | 6042 | 3,50 |
Belgia | 152709 | 201 | 0,13 |
Szwecja |
127566 | -8281 | -6,10 |
Austria | 119917 | -13191 | -9,91 |
Łotwa | 110978 | -23199 | -17,29 |
Węgry | 96529 | 2551 | 2,71 |
Rumunia | 79659 | -5815 | -6,80 |
Estonia | 78176 | -7581 | -8,84 |
Hiszpania | 63892 | 2581 | 4,21 |
Słowacja | 55984 | 43 | 0,08 |
Słowenia | 39783 | 288 | 0,73 |
Wielka Brytania | 35144 | -3286 | -8,55 |
Dania | 32943 | 3126 | 10,48 |
Bułgaria | 32119 | 3168 | 10,94 |
Luksemburg | 18392 | 8476 | 85,48 |
Grecja | 13466 | 1284 | 10,54 |
Chorwacja | 7057 | 1532 | 27,73 |
Portugalia | 2944 | -1470 | -33,30 |
Irlandia | 2558 | 876 | 52,08 |
W portfelu produktów rynku transportu samochodowego z Unii Europejskiej do Rosji przewodzi grupa „Tworzywa sztuczne i wyroby z nich”, ładunku tego rodzaju dostarczono 483 tys. ton, dynamika importu wyniosła -6,2%. Na drugim miejscu według wielkości importu są urządzenia przemysłowe (438 tys. ton; -4,5%). Trzecią pozycję zajmuje papier i karton (387 tys. ton; +0,9%).
W pierwszej dziesiątce rankingu według wielkości importu komunikacją samochodową znajdują się również następujące grupy produktów: naziemne środki lokomocji (-9,1%), różne wyroby chemiczne (+7,4%), napoje (+11,85%), substancje garbnikowe i barwierskie (-2,6%), sprzęty elektryczne (-1,7%), kwiaty i rośliny (+42,6%), wyroby z żelaza i stali (-6,7%).
***
W kierunku eksportu z Rosji do Unii Europejskiej w ciągu pierwszego półrocza bieżącego roku przewieziono 5318 tys. ton ładunku – na 20,1% więcej, niż w okresie analogicznym 2015 roku, lecz największą dynawikę wzrostu wielkości (więcej, niż w 3,5 razy) przy wielkim wzroście materialnym przewozów odnotowano do Francji: +119 tys. ton.
Statystyka transportu samochodowego z Federacji Rosyjskiej do UE w 1. półroczu 2016 r.
6 mies. 2016 r. | Dynamika w stosunku do 6 mies. 2015 r., tony | Dynamika w stosunku do 6 mies. 2015 r., % | |
UE, w sumie | 5318291 | 888923 | 20,07 |
Finlandia |
1522303 | 272669 | 21,82 |
Niderlandy |
621072 | 114507 | 22,60 |
Polska | 594282 | 40956 | 7,40 |
Niemcy | 555265 | 29437 | 5,60 |
Szwecja | 330488 | 9028 | 2,81 |
Estonia | 328615 | 51414 | 18,55 |
Litwa | 261252 | 85233 | 48,42 |
Francja | 164049 | 118539 | 260,47 |
Łotwa | 151840 | 42116 | 38,38 |
Czechy | 147188 | -499 | -0,34 |
Włochy | 140271 | 19085 | 15,75 |
Belgia | 116770 | 58137 | 99,15 |
Rumunia | 94606 | 20930 | 28,41 |
Słowacja | 64809 | 8222 | 14,53 |
Bułgaria | 60011 | 6337 | 11,81 |
Węgry | 55075 | -713 | -1,28 |
Austria | 42080 | 9935 | 30,91 |
Dania | 16011 | 832 | 5,48 |
Hiszpania | 15356 | 4168 | 37,25 |
Słowenia | 12971 | -2244 | -14,75 |
Grecja | 9348 | 2882 | 44,57 |
Wielka Brytania | 5686 | -2388 | -29,58 |
Chorwacja | 5166 | -211 | -3,92 |
Luksemburg | 2048 | -209 | -9,26 |
Portugalia | 1684 | 736 | 77,64 |
Irlandia | 45 | 24 | 114,29 |
Zwiększył się transport wszystkich tradycyjnych ładunków eksportowych: drewno, paliwo, chemikalia, guma, metale i wyroby z nich.
Dział marketingu Grupy Spółek TELS, na podstawie danych Eurostat