Stawki morskie dla kontraktów długoterminowych kontynuują rekordowe wzrosty

Pomimo znacznego spadku kontenerowych stawek spotowych (według indeksu Drewry są one już poniżej poziomu z ubiegłego roku), stawki frachtowe dla kontraktów długoterminowych na kontenery morskie biją rekordy od czterech kolejnych miesięcy i według analityków Xeneta wzrosły w czerwcu o 10% w porównaniu z majem. Od początku roku globalny indeks XSI wzrósł o ponad 70%. W porównaniu do czerwca 2021 roku stawki kontraktowe są wyższe o 170%.

Subindeks frachtów długoterminowych dla azjatyckiego importu kontenerowego wzrósł w czerwcu o 5,0% w porównaniu z majem (+62,5% czerwiec 2022 do czerwca 2021; +33,3% od początku roku). Subindeks eksportu dla Azji wzrósł bardziej znacząco: +11,6% (+200,6% czerwiec 2022 do czerwca 2021; +81,3% od początku roku).

Stawki kontraktów importowych na dostawy do Europy wzrosły w ubiegłym miesiącu o 13,7% (+163% czerwiec 2021 do czerwca 2021; +58,9% od początku roku). Wskaźniki eksportu wykazały w ubiegłym miesiącu wzrost o 6,2% (+148,2% czerwiec 2022 do czerwca 2021; +84,9% od początku roku).

Dla przypomnienia, stawki spotowe (indeks Drewry) za dostawy kontenerów z Chin do europejskich portów śródziemnomorskich w czerwcu były o 2,3% niższe niż przed rokiem. Spadek na trasach do portów Europy Północnej wyniósł 19,8%.

Eksperci Xeneta wskazują na spadające stawki spotowe, które w coraz większym stopniu mogą zachęcać nadawców do rezygnacji z tradycyjnych kontraktów długoterminowych. Sytuację pogarszają zbliżające się strajki w portach (w Europie i być może w USA), które mogą dodatkowo osłabić niezawodność dostaw. Ponadto Stany Zjednoczone Ameryki podpisały ustawę o reformie żeglugi morskiej, mającą na celu uniemożliwienie firmom żeglugowym spekulowania cenami, a rosnąca inflacja może wpłynąć na popyt konsumencki i spowolnić aktywność gospodarczą.

Według różnych źródeł około 75% przewozów jest realizowana na podstawie kontraktu.