Studium przypadku: dostawa lotnicza z Chin do Rosji 67 bębnów surowca do produkcji wyrobów perfumeryjnych

Realizacja zadań niestandardowych w segmencie dostaw ładunków transportem lotniczym – to sprawa codzienna dla specjalistów Grupy TELS. Przedstawiamy studium przypadku jednej z takich dostaw, gdzie sam transport ładunku był właściwie najmniejszym problemem spośród całego szeregu innych pilnych zadań.

Warunki wyjściowe: ani opakowania, ani dokumentów

Do Działu przewozów lotniczych Grupy TELS wpłynęło zapytanie: z Chin do Rosji należy pilnie przewieźć transportem lotniczym 3,4 tony (67 bębnów) surowca do produkcji wyrobów perfumeryjnych. Ładunek (Hexamethyldiziloxane) stanowiła łatwopalna ciecz 3 klasy niebezpieczeństwa.

shidlovski.jpgJuri Szydłowski, kierownik Działu przewozów lotniczych Grupy TELS: „Posiadamy 7-letnie doświadczenie w przewozach podobnych ładunków, i woziliśmy je jeszcze wtedy, kiedy chińscy producenci byli zupełnie niekompetentni w zakresie przygotowania ładunków niebezpiecznych do przewozu transportem lotniczym. Musieliśmy wszystko robić samodzielnie. Obecnie sytuacja uległa znaczącej zmianie, i wielu chińskich nadawców już zatrudnia odpowiednich fachowców i ma opanowane technologie w zakresie opakowania ładunków zgodnie z wymaganiami obowiązującymi w transporcie lotniczym. Ale niestety jeszcze nie wszyscy...

Kiedy zadzwonił do mnie zleceniodawca, to zrozumiałem z rozmowy, że przeprowadził już konsultacje z wieloma osobami, ale wciąż nie mógł uzyskać wyczerpujących odpowiedzi. Przyczyną było to, że jego nadawca nie miał żadnego doświadczenia w eksporcie swoich towarów, nie posiadał wymaganych dokumentów, a w dodatku jego opakowanie najprawdopodobniej również nie spełniało istniejących wymogów. Ani nadawca, ani zleceniodawca nie wiedzieli, jak poprawnie wszystko przygotować, i kto może im w tym pomóc?”.

W poszukiwaniach rozwiązania zleceniodawca oszacował schemat bezpośredniej dostawy ładunku transportem drogowym, jak również zrobił zapytanie o ofertę na transport kolejowy. W efekcie przewoźnik kolejowy odmówił realizacji takiej dostawy, natomiast koszt dostawy transportem drogowym był wyższy, niż oferta dostawy lotniczej od Grupy TELS.

Etap 1. Przygotowanie ładunku do transportu

Wymiana opakowania

Tak jak się spodziewaliśmy, opakowanie producenta kompletnie nie spełniało regulacji IATA w zakresie transportu takiej klasy ładunków niebezpiecznych. Należało kupić odpowiednie certyfikowane opakowanie i zorganizować proces przelewania łatwopalnej toksycznej cieczy.

Wymiana opakowania została zorganizowana na magazynie jednej z firm partnerskich w Chinach, gdzie ładunek został dostarczony z magazynu nadawcy. Tam również zostały dowiezione nowe bębny do przewozu łatwopalnej cieczy. Po przelaniu zawartości, 67 bębnów zostały opatrzone wymaganymi nalepkami informacyjnymi, postawione na 8 palet i solidnie zabezpieczone.

figure 1.jpg

Juri Szydłowcki: „Na etapie przygotowania ładunku Klient poprosił o o umożliwienie dostępu swojego przedstawiciela na magazyn w celu nadzorowania procesu wymiany opakowania. W takich przypadkach nie robimy przeszkód, działamy transparentnie. Część powierzchni magazynowej, z której korzystamy w Chinach, jest wyposażona w kamery monitoringu z opcją zdalnego dostępu. Ale jeśli Klient chce wziąć osobisty udział lub zrobić zdjęcia – żaden problem!”.

Przygotowanie dokumentów

Wymaganego kompletu dokumentów nadawca również nie posiadał. Uzyskanie certyfikatów koniecznych w takich przypadkach w Chinach zazwyczaj zajmuje od dwóch do trzech tygodni. Za pomocą swoich kontaktów, specjaliści Grupy TELS zdobyli je w ciągu 5 dni, po czym sprawnie sporządzili paszport bezpieczeństwa oraz deklarację ładunku.

Do chwili przygotowania ładunku do dalszego przewozu wszystkie dokumenty eksportowe oraz przewozowe zostały skompletowane.

Etap 2. Rezerwacja miejsc ładunkowych oraz przewóz lotniczy

Juri Szydłowski: „Mimo iż 8 palet o łącznej wadze 3,4 tony zazwyczaj są zaliczane do dosyć dużych przesyłek  lotniczych, to w „spokojnych okresach” znalezienie miejsca na pokładzie samolotu transportowego nawet dla ładunku niebezpiecznego zazwyczaj nie stanowi problemu. Ale w 2018 roku „sezon szczytowy” nieco się przedłużył. Prawdopodobnie, było to skutkiem europejskich i amerykańskich sankcji, z powodu czego przepływ towarów z Chin wzrósł. Niemniej jednak poradziliśmy sobie również z tym zadaniem w terminie”.

Linia lotnicza AirBridgeCargo przetransportowała ładunek z portu lotniczego Szanghaj do potu lotniczego Szeremietiewo w Moskwie i po odprawie celnej został on dostarczony do odbiorcy w Sankt-Petersburgu.

Wynik

W efekcie końcowym wykonania tego zamówienia zleceniodawca otrzymał:

pilną dostawę ładunku niebezpiecznego, który początkowo kompletnie nie nadawał się do przewozu lotniczego;

terminowe wywiązanie się z zobowiązań wobec swoich kontrahentów;

przetestowany w praktyce i zoptymalizowany łańcuch technologiczny dostawy lotniczej z Chin.

Ostateczny koszt wykonania zamówienia z uwzględnieniem wszystkich usług dodatkowych okazał się niższy od ceny przewozu drogowego.